Hopp til innhold

Dropper klimakrav til skipsfarten

Norge vil ikke lenger be om konkrete utslippskutt for skipsfarten på klimatoppmøtet i København. Dette får Naturvernforbundet til å fortvile.

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim
Foto: Miljøverndepartementet/ Bjørn H Stuedal

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Regjeringen mener at FNs sjøfartsorganisasjon IMO er bedre egnet til å få ned utslipp.

Dermed kan det bli opp til skipsfarten selv å bestemme hvor mye de vil forurense, mener leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

– I verste fall kan det bety at Fredriksen og andre store skipsredere kan fortsette som før og dermed spise opp det aller meste av det CO2-utslippet som verden kan tillate seg om noen år, sier Haltbrekken.

– Svekket

Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund

Lars Haltbrekken er bekymret for at skipsfarten fortsatt skal få ha enorme utslipp.

Foto: Kjell Herskedal / Scanpix

Norge ønsket opprinnelig konkrete utslippsmål til skipsfarten under klimatoppmøtet, som snart starter i København.

Regjeringen mener nå at den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO skal etablere bindende krav om utslippsreduksjon.

– Slik vi ser det, er posisjonen nå blitt svekket, og man ønsker ikke lenger å stille et krav til hvor høye utslippene fra internasjonal skipstrafikk skal være, sier Haltbrekken.

Solheim: Helt på jordet

Internasjonal skipstrafikk står for i dag for nærmere 800 millioner tonn CO2-utslipp i året, noe som er mer enn 15 ganger Norges totale utslipp.

Dersom dagens utvikling fortsetter, vil disse utslippene kunne bli fordoblet eller tredoblet innen 2050.

At Norge ikke ber om konkrete kutt i København, betyr ikke at Norge ikke jobber for å få ned utslippene, svarer miljøvernminister Erik Solheim.

– Den påstanden er jo helt på jordet. Norge er tvert imot den sterkeste pådriveren for at skipsfarten skal reguleres i en ny klimaavtale. Prinsippene for det bør vedtas i København, og så bør den praktiske gjennomføringen overlates til IMO.