Mangel på ladestasjoner, kø for å få lade og i verste fall en feilmelding om at stasjonen ikke virker når det endelig er din tur.
Dette er situasjoner som mange elbil-eiere kjenner seg igjen i. Det vil Roger Haugen i Elverum gjøre noe med.
Nå bygger han et helt nytt konsept for lading av elbiler. Dagens tilbud er rett og slett for dårlig, mener gründeren.
– Dagens stasjoner er bygd i bakevja på en bensinstasjon eller på en parkeringsplass uten mulighet til å gå på do. Du må sitte på et fortau og hate det. Det vil vi endre, sier gründeren.
Han vil ikke røpe for mye, men sier ideen er å gi elbilistene påfyll de ikke får noe annet sted, med god mat og aktiviteter.
– Vi skal gjøre om ladehelvete til noe du gleder deg til!
Men konkurransen er hard. For samtidig som salget av elbiler øker, øker også interessen for å selge strøm.
Mange om beinet
Roger Haugen er ingen nykommer i bransjen. Han har lang erfaring med å drive bensinstasjon.
I sommer avslutta han samarbeidet med Circle K. Det ble starten på drømmen om å satse fullt og helt på elbiler.
Den første stasjonen skal etter planen åpne i Elverum neste år. Sammen med Espen Schioldborg har han lagt ned mye tid og penger i prosjektet. Prislappen på den ferdige stasjonen er om lag 13 millioner kroner.
Men det er mange om beinet. Elbilforeninga sier det allerede er rundt 10 aktører på hurtiglademarkedet.
En av de store, Circle K, har i dag 600 hurtigladere og vil sette opp flere. De ønsker konkurrenten velkommen.
– Det er mange som vil prøve seg og det er naturlig. Det er spennende med nye aktører, sier Lars K Bjørnå. Han leder utbyggingen av offentlig lading for kjeden.
Roger Haugen mener bensinstasjonene ikke legger godt nok til rette for elbilistene, og at plassmangel på stasjonene fører til dårlige plasseringer av hurtigladere.
Bjørnå mener det ikke er tilfelle.
– På enkelte passer har vi ladestasjoner bak butikken for det er kun der det er plass. Men vi prøver så langt det er mulig å gjøre ladetilbudet like attraktivt som bensintilbudet.
Han forteller at de noen steder har fjernet bensinpumper og plassert ladestasjoner under tak. Og at det er noe de vil gjøre mer av.
- Å bygge ut nok ladestasjoner er en utfordring mange steder.
Holder ikke med mat og drikke
Elbilforeningen er glade for all satsing på ladestasjoner.
For selv om det nå er over 420.000 registrerte elbiler i Norge, er det mangel på hurtigladere langs veiene.
– Vi ønsker konkurranse i lademarkedet og å få inn en aktør som gjør ting annerledes er vi positive til, sier generalsekretær Christina Bu.
Hun sier mange elbileier ønsker et tilbud utover lading, men at kun 25 % av hurtigladerne ligger ved en bensinstasjon.
Men mat og drikke alene holder ikke for å blidgjøre elbilistene, sier Bu.
Det er fortsatt mye å ta tak i, sier generalsekretæren.
Hun nevner mangel på ladere, ladere som ikke virker og kompliserte betalingsløsninger.
– Vi synes det er bra med mange aktører, men vi savner en helhetlig ladeplan. Heldigvis jobber regjeringen med dette, og vi har store forventninger.
Roger Haugen lar seg hverken skremme av høye forventninger eller hard konkurranse, og sier at de allerede nå jakter på gode tomter andre steder i landet.
– Vi mener vi har et konsept som er så bra at det har potensial til å nå ut til hele verden, sier gründeren.
- Visste du at dagens regjering lover at det skal være minst en hurtigladestasjon i hver kommune innen 2023?