– Denne sommeren har vi hørt mange elbilister som er frustrerte. De får ikke betalt med kort, det er vanskelig å finne ladestasjonene og mange ladepunkt er ute av funksjon. Sånn skal det ikke være, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
Alvorsprat
På få år er antallet elbiler i Norge mangedoblet, og i sommer har mange hatt sin første ferietur rundt om i landet med elbil. Ikke få har opplevd lange ladekøer, utstyr som ikke virker, en drøss av ulike apper for å lade og har opplevd at det er umulig å betale med bankkort på vanlig måte.
Rotevatn innkalte mange av selskapene som driver hurtigladestasjoner til det han selv beskriver som en «alvorsprat» fredag.
Ladekø og betalingsvirvar
Han sier han har tydelige forventninger til selskapene som driver hurtigladestasjonene:
– De skal gjøre det enkelt å være elbilist. Hva er grunnen til at det ikke er mulig å betale med kort? Hva er grunnen til at det stadig er ladepunkt ute av funksjon og hvorfor blir ikke dette ordnet opp i, sier Sveinung Rotevatn.
Elbilforeningen har lenge krevd at det skal bli mulig å betale for hurtiglading med bankkort på vanlig måte.
– Bransjen vil nok si at dette blir dyrt og vanskelig. Men vi må gjøre det like enkelt å fylle strøm som å fylle bensin eller diesel. Da må vi ha enkle betalingsløsninger og kortbetaling, sier generalsekretær Christina Bu.
Hevder bankkort blir utdatert
Hurtigladeselskapene stritter imot kravet om å få betale for lading med bankkort på kortterminaler. Hos BKK, som er Norges tredje største på hurtiglading, mener divisjonsdirektør Odd Olaf Askeland at bankkort er i ferd med å bli utdatert.
– Vi er i en overgangsfase der folk begynner å bruke Vipps, Apple Pay, Google Pay og andre løsninger. App-løsninger gir oversikt over ladesekvensene, hvor andre ladere er, hvor mye det koster underveis. Det gir mye ekstra verdi og en bedre kundeopplevelse, sier Askeland.
– Et skritt tilbake
– Det er teknisk mulig å installere kortterminaler. Men det er kostbart, og det føles som et skritt tilbake å skulle innføre fysisk kortbetaling i en tid der andre digitale betalingsløsninger stadig blir mer utbredt, sier daglig leder Annika Hoffner i Recharge Norge.
Selskapet er den største leverandøren av hurtiglading i Norge.
– Må bli enklere
Hoffner er enig i at det må bli enklere å lade bilen uten å registrere seg og opprette et kundeforhold først. Men hun sier at det i dag er mulig å bruke bankkort ved Recharge-stasjoner. Ikke med tradisjonell kortterminal, men ved å bruke en QR-kode og på den måten oppgi kortopplysninger.
– Denne løsningen krever ingen forhåndsregistrering og mange har opplysningene lagret på telefonen fra før, sier hun.
Vil ha felles løsning
Nestleder i Miljøpartiet De Grønne, Kriss Rokkan Iversen, kjører nå elbil på valgkampturne i Troms, og beskriver det som «irriterende vanskelig» både å lade og betale.
– Sånn kan vi ikke ha det. MDG foreslår derfor i vår alternative Nasjonal transportplan at det bør etableres felles lade- og betalingsløsninger som gjør det enkelt og raskt for folk å lade langs veiene, skriver hun til NRK.
– Trenger 10.000 ladepunkt
Elbiler utgjør nå over halvparten av nye personbiler som selges i Norge. Men ladekapasiteten har ikke holdt tritt, mener Elbilforeningen:
– I dag har vi rundt 3.700 hurtigladere for elbil. Innen utgangen av 2025 må vi ha minst 10.000, så vi har en stor jobb å gjøre, sier Christina Bu.