– Denne sommeren har vi hørt mange elbilister som er frustrerte. De får ikke betalt med kort, det er vanskelig å finne ladestasjonene og mange ladepunkt er ute av funksjon. Sånn skal det ikke være, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
– Hva er grunnen til at det ikke er mulig å betale med kort? Hva er grunnen til at det stadig er ladepunkt ute av funksjon, spør klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V)
Foto: Torstein BøeAlvorsprat
På få år er antallet elbiler i Norge mangedoblet, og i sommer har mange hatt sin første ferietur rundt om i landet med elbil. Ikke få har opplevd lange ladekøer, utstyr som ikke virker, en drøss av ulike apper for å lade og har opplevd at det er umulig å betale med bankkort på vanlig måte.
Rotevatn innkalte mange av selskapene som driver hurtigladestasjoner til det han selv beskriver som en «alvorsprat» fredag.
Biler i kø for å få lade ved E18 på Brokelandsheia i Agder.
Foto: Christian Fougner / Christian FougnerLadekø og betalingsvirvar
Han sier han har tydelige forventninger til selskapene som driver hurtigladestasjonene:
– De skal gjøre det enkelt å være elbilist. Hva er grunnen til at det ikke er mulig å betale med kort? Hva er grunnen til at det stadig er ladepunkt ute av funksjon og hvorfor blir ikke dette ordnet opp i, sier Sveinung Rotevatn.
– Jo enklere en gjør det for alle, jo flere vil kjøpe elbil, tror Sverre Knutsen.
Foto: Kjartan Rørslett / NRKElbilforeningen har lenge krevd at det skal bli mulig å betale for hurtiglading med bankkort på vanlig måte.
– Bransjen vil nok si at dette blir dyrt og vanskelig. Men vi må gjøre det like enkelt å fylle strøm som å fylle bensin eller diesel. Da må vi ha enkle betalingsløsninger og kortbetaling, sier generalsekretær Christina Bu.
Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Foto: Kjartan Rørslett / NRKHevder bankkort blir utdatert
Hurtigladeselskapene stritter imot kravet om å få betale for lading med bankkort på kortterminaler. Hos BKK, som er Norges tredje største på hurtiglading, mener divisjonsdirektør Odd Olaf Askeland at bankkort er i ferd med å bli utdatert.
– Vi er i en overgangsfase der folk begynner å bruke Vipps, Apple Pay, Google Pay og andre løsninger. App-løsninger gir oversikt over ladesekvensene, hvor andre ladere er, hvor mye det koster underveis. Det gir mye ekstra verdi og en bedre kundeopplevelse, sier Askeland.
Odd Olaf Askeland i BKK mener systemet med app gir mange fordeler framfor å betale med bankkort.
Foto: Varde– Et skritt tilbake
– Det er teknisk mulig å installere kortterminaler. Men det er kostbart, og det føles som et skritt tilbake å skulle innføre fysisk kortbetaling i en tid der andre digitale betalingsløsninger stadig blir mer utbredt, sier daglig leder Annika Hoffner i Recharge Norge.
Selskapet er den største leverandøren av hurtiglading i Norge.
– Må bli enklere
Hoffner er enig i at det må bli enklere å lade bilen uten å registrere seg og opprette et kundeforhold først. Men hun sier at det i dag er mulig å bruke bankkort ved Recharge-stasjoner. Ikke med tradisjonell kortterminal, men ved å bruke en QR-kode og på den måten oppgi kortopplysninger.
– Denne løsningen krever ingen forhåndsregistrering og mange har opplysningene lagret på telefonen fra før, sier hun.
Nestleder Kriss Rokkan Iversen i MDG foreslår at det blir innført felles lade- og betalingsløsninger for hele hurtigladebransjen.
Foto: Marius FiskumVil ha felles løsning
Nestleder i Miljøpartiet De Grønne, Kriss Rokkan Iversen, kjører nå elbil på valgkampturne i Troms, og beskriver det som «irriterende vanskelig» både å lade og betale.
– Sånn kan vi ikke ha det. MDG foreslår derfor i vår alternative Nasjonal transportplan at det bør etableres felles lade- og betalingsløsninger som gjør det enkelt og raskt for folk å lade langs veiene, skriver hun til NRK.
– Trenger 10.000 ladepunkt
Elbiler utgjør nå over halvparten av nye personbiler som selges i Norge. Men ladekapasiteten har ikke holdt tritt, mener Elbilforeningen:
– I dag har vi rundt 3.700 hurtigladere for elbil. Innen utgangen av 2025 må vi ha minst 10.000, så vi har en stor jobb å gjøre, sier Christina Bu.
Elbilsalget har eksplodert. Men mange elbileiere opplevde i sommer at det kan være plundrete å få ladet bilen på hurtigladestasjoner rundt om i landet.
Foto: Kjartan Rørslett / NRK