Hopp til innhold

Midlertidig bru på Tretten utsatt – lokalbefolkningen raser

Eivind Buhaug båtpendler for å komme seg til jobb etter brukollapsen. Han finner seg ikke i at den nye brua er forsinket.

Tretten i båt

ALTERNATIV TRANSPORT: Eivind Buhaug bor på vestsiden av Gudbrandsdalslågen og jobber på østsiden. Derfor er han en av flere innbyggere på Tretten som tar vannveien til jobb. – Det er slitsomt med båt, men det er lettere enn å kjøre rundt, beskriver han. Han er spent på når isen legger seg på Gudbrandsdalslågen og gjør båtpendling umulig.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Gudbrandsdalslågen har blitt ferdselsåre etter at Tretten bru kollapset 15. august. Enkelte har sett seg nødt til å ta i bruk båt for å komme seg frem i påvente av ny bru.

– Jeg løser det foreløpig på kreativt vis for å spare tid og for å unngå faren ved å kjøre omkjøringsveien, forteller Eivind Buhaug.

Men kreativiteten preges også av stor utålmodighet for både Buhaug og sambygdingene.

Han er ikke spesielt imponert over nyheten om at det ikke kommer på plass en midlertidig bru før årsskiftet.

– Folk er lei og irriterte og vi føler ikke at vi blir tatt seriøst.

Prosjektering av midlertidig bru tar tid

Kort tid etter brukollapsen startet diskusjonene om ny bru.

Innlandet fylkeskommune sa allerede i september at de håpet å få på plass en erstatningsbru innen få måneder.

Men pengene for å betale for det hele manglet.

Fylkeskommunen håpet at staten skulle bli med på spleiselaget for å betale regningen på om lag 50 millioner kroner.

Tretten bru drone -8

DELT I TO: Både Tretten bru og lokalsamfunnet er delt etter brukollapsen 15. august. De om lag 900 innbyggerne på tettstedet må kjøre via Øyer for å komme seg til den andre siden.

Foto: Frode Meskau / NRK

Tirsdag kom beskjeden om at arbeidet med den midlertidige brua tar lengre tid enn forventet fordi det må innhentes tillatelser for å jobbe i elva. Det var GD som først skrev om forsinkelsen.

– Den midlertidige brua kommer i 2023. Vi må være ferdige til våren, men det kommer til å ta litt tid, forteller Arne Fredheim, leder for vegseksjonen i fylkeskommunen i Innlandet

Han peker på at det er viktig for fylkeskommunen å planlegge en god bru. Blant annet fokuseres det på at en ny bru skal tåle tungtransport i begge retninger.

– Jeg skjønner godt at det er frustrasjon på Tretten, men det viktigste for oss er å bygge en bru som står trygt, sier Fredheim.

Dette har skjedd etter brukollapsen

Stor frustrasjon på Tretten

Både Tretten bru og 14 andre fagverksbruer i tre ble stengt etter hendelsen. Siden har lokalsamfunnet vært uten bruforbindelse.

– Det er krise for Trettensamfunnet. For hver dag som går blir det verre. Jeg skjønner godt at de er frustrerte, sier Øyer-ordfører Jon Halvor Midtmageli (Sp).

undefined

RASKT OG TRYGT: Buhaug sparer 30 minutter hver dag på å ta båten sammenliknet med å kjøre de 22 kilometerne ekstra via brua i Øyer.

Foto: Stig Westre / NRK

For mange innebærer omkjøringsveien om Øyer 22 kilometer med ekstra kjøring.

Buhaug sparer 30 minutter på å ta båten. I tillegg slipper han unna de trange omkjøringsveiene.

– De aller fleste er oppgitte. Mange setter spørsmålstegn ved hvorfor byråkratiet tar så lang tid. Det er det vi sliter med å forstå.

Han holder ikke tilbake på kritikken og mener politikerne må få opp farten for å få på plass en forbindelse mellom øst- og vestsiden på Tretten.

Les også Vedtok å bygge mellombels bru på Tretten: Forventar pengehjelp av staten

Tretten bru drone -1

Flere saker fra Innlandet