Anya droppet bilen – sykler året rundt på elsykkel

Uansett vær sykler Anya Bratberg. Datteren Sigrid (8) er passasjer. – Transportsykling er ekstra viktig nå som mange har mista treningsarenaen sin, sier helseforsker.

ELSYKKEL VINTERBRUK

VINTERSYKLING: Anya Bratberg leverer og henter datteren Sigrid (8) på skolen hver dag. Transportmiddelet er en elsykkel.

Foto: Geir Randby / NRK

Anya Bratberg skal snart hente datteren Sigrid på skolen. Det gjøres på elsykkel, for bil har hun droppa.

Å droppe bilen er langt fra like vanlig på bygda som i byen. Bratberg bor i Åsmarka i Ringsaker kommune, langt fra nærmeste by.

ELSYKKEL VINTERBRUK

FLERE KILOMETER: Anya Bratberg tilbakelegger flere kilometer på elsykkelsetet hver uke.

Foto: Geir Randby / NRK

Til butikken er det seks og en halv kilometer – hver veg. I tillegg leverer hun og henter datteren på skolen.

– Med hjemmekontor så er det veldig greit å kunne bevege seg litt hver dag, og da er elsykkelen fantastisk, sier Bratberg.

Halvparten velger elsykkelen

I undersøkelsen «Elsyklisten 2020», som Norsk elbilforening står bak, viser det seg at Bratberg langt ifra er alene om å velge elsykkel fremfor bil.

Av de 1910 elsykkeleiere som ble spurt svarte over halvparten at de i hovedsak velger elsykkelen som transportmiddel til daglig.

– 50 prosent av dem som er elsyklister bytter ut bilen på vei til jobb. De bytter altså ut kjørelengder mellom 15 og 20 kilometer. Det er klart at det får veldig store konsekvenser, sier Eivind Falk, styremedlem i Norsk elbilforening.

Tallene gleder helseforsker Elling Bere ved Folkehelseinstituttet. Han har forsket på elsykling.

– Det er bra at folk sykler hele året. El-sykling er også av en slik intensitet at det er bra for helsa, sier han.

Han forklarer at dersom man sykler 15 minutter til og fra jobb 5 dager i uka, har man oppnådd anbefalingene om 150 minutter fysisk aktivitet i uka.

I tillegg kommer miljøaspektet: Utslippet av Co₂ reduseres fordi man dropper å kjøre bil.

Bere mener også at det er ekstra viktig med transport-trening nå, da flere har mistet sine arenaer for fysisk aktivitet i forbindelse med koronapandemien.

Elling Bere har forsket på elsykling.

POSITIV: Elling Bere har forsket på effekten ved elsykling. Blant annet målte han og kollegene oksygenopptaket til elsyklister. Deretter regnet de seg fram til hvor intensivt det var.

Foto: Atle Christiansen / UiA

Bruker elsykkel tross snø og kulde

Undersøkelsen viser også at 44 prosent av de spurte bruker sykkelen hele året.

– Det overrasker meg ikke i det hele tatt. Det er kjempegreit å sykle om vinteren. Null problem, sier Bratberg.

VINTERFØRE: Uansett vær er Anya Bratberg ute med sykkelen. Hun føler seg tryggere som syklist enn som fotgjenger.

VINTERFØRE: Uansett vær er Anya Bratberg ute med sykkelen. Hun føler seg tryggere som syklist enn som fotgjenger.

FOTO: Geir Randby/NRK

På tross av både temperaturer ned i 20 minusgrader forrige uke, og store mengder snø denne uka, har elsykkelen rulla hver dag.

– Det er bare å kle på seg litt ekstra. Av og til, når det snør sidelengs, kan det også være greit å ha på slalåmbriller, men ellers er det ikke noe problem, sier Bratberg.

Hun forteller at det for henne verken er et problem at det er kaldt eller mørkt.

– Bilistene viser veldig hensyn. Når det er mørkt i vintermånedene så fester jeg bare en haug med juletrelys på sykkelen, sier hun.

ELSYKKEL VINTERBRUK

FORNØYD: Åtte år gamle Sigrid er svært fornøyd med transportmiddelet. Hun sitter tørt og godt foran, med muligheter for å ta ned «rullegardiner» på sidene.

Foto: Geir Randby / NRK