NRK Meny
Normal

NRK kjører sommertog i 2017

NRK legger ut på en åtte ukers togtur når Sommeråpent og minutt for minutt-sendinger skal lages neste år.

Direkte fra skulpturparken på Tjuvholmen. I fem uker byr vi på kjent musikk, gjester og underholdning fra sommer-Norge. Programleder Ingrid Gjessing Linhave. (30:30)

Sommeråpent 2017: Neste år skal NRK ut på en åtte uker lang togtur for å lage både Sommeråpent og nye minutt-for-minutt-sendinger. De sistnevnte har til og med USAs president fått med seg.

Alle landets jernbanestrekninger skal kjøres og underveis blir det 40 stopp for å lage Sommeråpent-sendinger.

Kjører alle Norges jernbanestrekninger

I tett samarbeid med NSB og Jernbaneverket lager NRK seg et slags skinnegående fjernsynsstudio som skal kjøre alle landets jernbanestrekninger i løpet av åtte uker. Så her blir det NRK-tog å se både på Dovre-, Nordlands-, Sørlands-, Bergens- Rauma og Rørosbanen samt flere til.

I årets siste Sommeråpent-sending kunne prosjektleder Thomas Hellum avsløre at NRK velger toget for å komme seg rundt i Norge i 2017.

Nå ønsker han seg forslag om hvor NRK-toget bør stoppe.

Thomas Hellum

Mr Sakte-TV - Thomas Hellum gleder seg til å kjøre NRK-tog neste sommer og ønsker seg tips, ideer og innspill.

Foto: Ole Kaland / NRK

- Husk at ingen steder er for store og ingen steder er for små for oss. Synes du NRK skal komme til ditt sted, tips oss, og si hvorfor toget bør gjøre et opphold akkurat der, oppfordret Hellum i Sommeråpent lørdag.

Tips og ideer kan sendes via e-post til nrksommer@nrk.no.

- Hvor skal vi stoppe?

- Det er masse praktiske detaljer som må på plass for at vi skal få til dette. Mye av dette har vi nå avklart i tett og god kontakt med både NSB og Jernbaneverket. Nå gleder vi oss til å finne fram til innholdet og de gode historiene vi ønsker å presentere. Derfor håper vi på mange innspill fra publikum, sa Hellum i samtale med programleder Ingrid Gjessing Linhave da årets Sommeråpent-sesong ble avsluttet på Tjuvholmen i Oslo lørdag kveld.

NRKs reiserute i 2017 skal være klar i midten av oktober. Toget vil bringe med seg masse teknisk utstyr, transportere en mobil scene og ha plass slik at NRK-medarbeiderne både kan bo og jobbe om bord.

Med "toget på ryggen"

- Å ha "huset på ryggen" og ha alt med seg og klart til bruk har vært nok vært viktig for tidligere suksesser med båt som base. Nå leier vi et tog. Om bord vil vi ha vi kontrollrom, redigeringsrom, kontorer, scene, mat og også noen sovekupeer, sier Hellum.

Sommertoget vil forflytte seg på dagtid med minutt for minuttsendinger fram til dagens stasjon, kunne kjøre langsomt og gjøre stopp underveis.

Han sier det rullende mediehuset blir tre ganger så langt, men også minst tre ganger så smalt som Sommerbåten, og kommer til å by på artige utfordringer, men også unike muligheter til nye opplevelser og unike bilder.

Jernbanen formet Norge

Han påpeker at norsk jernbanehistorie er tett sammenvevd med Norges historie og hvor vi lever og bor i dag. Jernbanen var i sterk grad med å forme det moderne Norge. Dette ønsker NRK også å speile når de gjennomfører denne reisen.

- Hver ettermiddag skal vi ende opp på en ny stasjon der vi forbereder og sender Sommeråpent fra. NSB og Jernbaneverket ser hvilke stasjoner som er praktisk mulig å gjennomføre sendinger fra, hvilke stasjoner et Sommertog kan få stå helt i ro en hel kveld uten å sperre for godstog og passerende dagtog.

Han sier logistikken rundt planleggingen er en formidabel oppgave som trenger en helt annen nøyaktighetsgrad enn å seile på en åpen fjord med et skip. Flinke folk i NSB og Jernbaneverket forteller at dette er en mer komplisert og krevende oppgave enn hele togavviklingen under Lillehammer-OL.

Vise fram enda mer Norge

På dagtid blir det minutt for minuttsendinger, høydepunkter på kvelden og Sommeråpent-sending fra en ny stasjon hver kveld.

- Vi fikk jo en smakebit på hva innlands-Norge kan by på i sommer. Neste sommer får vi anledning til å vise fram enda flere spennende steder og deler av Norge gjennom den åtte uker lange togturen vi skal ut på, fortalte prosjektleder Thomas Hellum.

Les mer: