NRK Meny
Info fra NRK

Nettrekord for NRK

NRK hadde rekordbesøk på sine nettsider valgdagen. Gjennom hele dagen hadde nrk.no over en million unike brukere på sin forside.

Partilederdebatten Bergen 8/9 2017

Svært mange fulgte valget via NRK - på nett, radio og TV.

Foto: NRK

Det betyr at nrk.no hadde 200 000 flere unike brukere enn under kommunevalget i 2015 og over 300 000 flere unike brukere enn valgdagen i 2013. Aldri har nrk.no hatt flere unike brukere på sin forside enn under årets valgdag.

Også på TV var oppslutningen om NRKs valgsending svært god. I løpet av kvelden var 2,3 millioner innom NRK1.

- Dette var en suksesskveld for NRK, fastslår programredaktør Kyrre Nakkim i NRKs nyhetsdivisjon.

- Vi leverte et solid journalistisk produkt på tvers av alle plattformer. Både på TV, nett og via spilleren hadde vi svært gode tall. Dette viser klart at vi har gjort vår oppgave med å engasjere folket, sier Nakkim.

Kyrre Nakkim

NRKs programredaktør Kyrre Nakkim er godt fornøyd med oppslutningen om NRKs valgsendinger.

Foto: Ole Kaland / NRK

TV-topp kl 21.30

Selv om nettbesøket var rekordstort var også TV-seeingen svært høy. Totalt var 2,3 millioner innom valgsendingen på NRK1 mandag kveld i valgsendingen fra kl 19.30 til kl 02.00. I snitt fulgte 758 000 sendingen. I 2013 var snittallet 738 000.

NRK hadde alene 2/3 av TV-seeingen mandagskvelden, med en markedsandel på 66 prosent.

Flest seere var det rundt kl 21.30 da drøye 1,2 millioner fulgte sendingen. Helt fra klokka 21.00 til ca kl 23.00 svingte seertallet rundt 1,1 - 1,2 millioner TV-seere.

Valgkvelden hadde NRK en markedsandel på 66 prosent.

- En fantastisk innsats av alle medarbeidere gjør at vi treffer planken så utrolig godt på årets viktigste nyhetsdag, oppsummerer redaktør Espen Olsen Langfeldt i NRKs direktelinje.

- Dette viser den potensiale kraft som ligger i det digitale løftet vi har gjort, sier Olsen Langfeldt.

1,5 mill brukte Valgomaten

Også NRKs nett-TV har blitt flittig brukt valgdagen. I timen mellom kl 21.00 og 22.00 valgkvelden var over 100 000 unike brukere innom NRK TV sine direktesendinger på nett.

I forkant av valget ble Valgomaten flittig benyttet. Rundt 1,5 millioner gjennomføringer er registrert gjort av automaten.

- Dette betyr at nettet og spesielt nrk.no blir en stadig viktigere informasjonskilde for folk flest, sier Thomas Ingebretsen i NRK Analyse.

Den avsluttende partilederdebatten fredag kveld ble fulgt av rundt 750 000 seere. Det er 115 000 flere enn debatten i 2013.

I tiden før valget har folk i snitt brukt 2 timer og 20 minutter på NRKs valgsendinger på TV, det er nesten en halvtime mer enn tilsvarende tid før valget i 2013.

Nesten en halv mill har sett på "Din Stemme", like mange som så på Valgstudio i 2013, i en tid da publikum så mindre på TV generelt. Åpningsdebatten ble fulgt av 752 000 TV-seere.

- Vi har også tidligere sett at svært mange velger å forholde seg til allmennkringkasteren NRK ved store nasjonale begivenheter. Stortingsvalget 2017 bekrefter igjen at NRK er et førstevalg for folk flest for å få informasjon om det som skjer, sier Thomas Ingebretsen i NRK Analyse videre.

Se også: nrk.no/valg