Hopp til innhold

Må flytte hevingsoperasjonen: KNM «Helge Ingstad» fraktes 30 kilometer, hengende i kjettingene

Fregatten fraktes sørover og til andre siden av Hjeltefjorden. Transporten kan ta et døgn, og Forsvaret iverksetter miljøtiltak.

Helge Ingstad heving Hanøytangen

MÅ FLYTTES: Planen er at lekterne nå skal frakte KNM «Helge Ingstad» sørover til Hanøytangen, der man er mindre sårbare for dønningene som ventes å slå innover Hjeltefjorden.

Foto: NRK / Forsvaret

Grytidlig tirsdag morgen startet endelig hevingen av KNM «Helge Ingstad», tre og en halv måned etter at den kolliderte med et tankskip og sank i Hjeltefjorden.

Men nå viser hevingsoperasjonen seg å bli mer komplisert enn Forsvaret hadde håpet på.

Onsdag morgen opplyste Forsvaret at fregatten var rettet opp, etter at dykkere i løpet av natten festet de fire siste løftekjettingene. Marinepersonell gikk om bord for å starte jobben med å pumpe vann ut av fregatten.

Men klokken 09.15 onsdag morgen melder Forsvaret at fregatten må flyttes – midt i hevingsoperasjonen.

– Når «Helge Ingstad» skal på lekter, og kranfartøy skal kobles fra, anser vi det som en uakseptabel høy risiko for mannskapet som jobber der. Vi er redd for pendelbevegelse i kraner, sjakler og kroker, og besluttet derfor å flytte fregatten, sier bergingsleder Anders Penna i BOA.

Kan ta et døgn

De to kranlekterne «Rambiz» og «Gulliver» har allerede løftet fregatten flere meter opp fra bunnen og et stykke ut fra land.

Planen er at lekterne nå skal frakte KNM «Helge Ingstad» sørover til Hanøytangen, der man er mindre sårbare for dønningene som ventes å slå innover Hjeltefjorden.

Transportetappen blir på rundt 16 nautiske mil, eller 30 kilometer, og er ventet å ta inntil 24 timer, skriver Forsvaret.

Ifølge Penna i BOA seiler fartøyene sørover med fregatten klokken 20 i kveld.

Fregatten skal «henge» etter kjettingene mens lekterne går sørover og etter hvert krysser fjorden.

– Det er alltid risiko involvert i prosessene vi utfører her, men tidlig har vi identifisert denne risikoen og iverksatt tiltak for å redusere risikofaktorene til et akseptabelt nivå. Mye teknisk utstyr må jobbe sammen, men en slik transitt er på mange måter en rutineoperasjon for tungløftfsfartøy. Selve det å frakte en slik last er ingen ny informasjon, sier Penna.

Fremme ved Hanøytangen er planen at hevingsoperasjonen skal fortsette. Forsinkelsen av hevingen begrenser seg til den tiden det tar å frakte skipet til Hanøytangen, ifølge Penna.

ingstad

Besluttet forandring i morges

Fregatten skulle dreneres og heves på havaristedet nord for Stureterminalen, og så transporteres til Haakonsvern. Men det er «ventet roligere vær og mindre bølger» på Hanøytangen, skriver Forsvaret.

– Vi begynte i går basert på den informasjonen vi hadde da. Beslutningen om å iverksette plan B ble tatt klokken 8 i morges, sier Penna i BOA.

– Hvilken ny informasjon har dere nå, som gjør at plan B iverksettes?

– Erfaringer vi har gjort oss under perioden der tungløftsfartøyene har vært på plassen, viser at en veldig liten bevegelse på havnivå blir veldig mye større på toppen av kranen, 100 meter over havet.

Slik var bergingen av KNM «Helge Ingstad» fra søndag 24. februar frem til onsdag 27. februar klokken 11.56.

Slik var bergingen av KNM «Helge Ingstad» fra søndag 24. februar frem til onsdag 27. februar klokken 11.56.

Setter ut lenser

Tungfartøyene vil seile vest i fjorden for å unngå sårbare områder i Hjeltefjorden, blant annet fuglereservatet ved Herdlaflaket, øst i fjorden. I tillegg regner de med mindre motstrøm og lavere bølger.

Kystverket vil sette ut lenser og overvåke seilasen med fly og drone fra luften.

– På denne måten kan vi oppdage eventuelle utslipp, og, sammen med Forsvaret, stoppe slepet og korrigere, sier beredskapssjef i Kystverket, Johan Marius Ly.

Det er fortsatt mellom 35.000 og 75.000 liter diesel igjen i fregatten, ifølge Penna.

Har vært usikre på været

Usikkerhet rundt været gjorde at det helt frem til mandag var usikkert om hevingen kunne starte denne uken.

Årsaken er at de fire kranene på lekterne må løfte synkront, og de to lekterne må derfor ligge helt i ro ved siden av hverandre.

– Dønningene betyr at den ene kranen kan være på vei opp mens den andre er på vei ned, sa statsmeteorolog Kjersti Opstad Strand, som lager værvarsler for havområdene, til NRK tirsdag kveld.

Forsvaret har satt opp sin egen værstasjon ved havaristedet. En innleid meteorolog har fulgt med på denne, og det har vært hyppig møtevirksomhet, og nå viser det seg altså at været gjør at hevingsoperasjonen må flyttes til Hanøytangen.