Forsvaret: – Været skaper stor bekymring for hevingen av KNM «Helge Ingstad»

Dønninger i Hjeltefjorden og et værsenter fra vest kan gi trøbbel for hevingsoperasjonen. Onsdag morgen starter den kritiske værsituasjonen.

Ingstad rettet opp

RETTET OPP: Fregatten har natt til onsdag blitt rettet opp, melder Forsvarsmateriell. Slik ser det ut onsdag morgen klokken 08.15.

Foto: NRK

Tirsdag startet endelig hevingen av KNM «Helge Ingstad», tre og en halv måned etter at den kolliderte med et tankskip og sank i Hjeltefjorden.

Denne første dagen gikk alt etter planen, men onsdag kan det bli mer komplisert enn Forsvaret hadde håpet på.

De to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», som hever fregatten, må ligge helt i ro ved siden av hverandre, slik at de fire kranene på lekterne kan løfte synkront.

Onsdag spøker det for dette, skrev Forsvaret i en oppdatering tirsdag kveld.

Tidlig onsdag morgen skal været være på sitt verste, men natt til onsdag har arbeidet gått etter planen.

«De fire siste løftekjettingene er nå festet og fartøyet er rettet opp. Man vil etter hvert starte med aktiv vanndrenering ved hjelp av lensepumper», skriver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell i en tekstmelding til NRK onsdag morgen.

Bølger på 0,5 meter er vanskelig

Det er dønningene i fjorden som skaper usikkerhet, ifølge Forsvaret. De kan bygge seg opp onsdag på grunn av et værsenter som treffer Trøndelag og Nordland.

«Dette været kan føre med seg en del svell i Hjeltefjorden, som igjen kan påvirke hevingsoperasjonen», skrev Forsvaret tirsdag kveld.

– Det er en utfordring dersom det blir bølgehøyde på 0,5 meter, sier presseansvarlig Jannicke Hauan Strand i Forsvarsmateriell til NRK.

De to kranlekterne løftet tirsdag fregatten flere meter opp fra bunnen, og flyttet den noe utover i fjorden. På kveldstid skulle dykkere feste den siste kjettingklyngen under fregatten.

Usikkerhet rundt onsdagsværet gjorde at det helt frem til tirsdag morgen var usikkert om hevingen kunne starte denne uken.

Forsvaret har satt opp sin egen værstasjon på stedet. En innleid meteorolog fra StormGeo har fulgt med på denne.

Helge Ingstad heving

SÅRBART: De fire kranene på de to lekterne «Gulliver» og «Rambiz» må løfte synkront. Derfor er det nødvendig med rolig sjø, slik at lekterne kan ligge helt i ro ved siden av hverandre.

Foto: Bendik Skogli / Forsvaret / Bendik Skogli / Forsvaret

– En lekter vil være oppe, en vil være nede

Statsmeteorolog Kjersti Opstad Strand deler Forsvarets bekymring for været. Hun er ikke involvert i prosjektet, men har ansvar for å lage varsel for havområdene.

Dønningene kan starte allerede onsdag morgen og hver av dem vil være lange, forteller Strand. Hver dønning kan ha en varighet på rundt 12 sekunder.

– Det betyr at den ene kranen kan være på vei opp mens den andre er på vei ned, sier Strand.

– Det er allerede fra i natt av, rundt klokken 4-5, at man kan begynne å se tendensene. Og så vil de fortsette ut over ettermiddagen. De kraftigste dønningene kan ha passert i løpet av morgentimene.

Sannsynligvis kommer dønningene fra nordvest og kan derfor bevege seg innover i Hjeltefjorden. Dersom de kommer fra en litt mer vestlig retning kan sjøen bli roligere.

– Hvis derimot retningen er mer nordlig kan bølgene bli kraftigere, sier Strand.

Hevingen av «Helge Ingstad» startet

Hevingen av «Helge Ingstad» startet