Fredag er det ett år siden KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS» kolliderte i Hjeltefjorden i Hordaland.
Mens tankskipet kom fra det uten store skader, må fregatten destrueres.
Forsvarsmateriell har jobbet med å ta ut deler fra skipet som kan ha en verdi. Blant annet er en del ammunisjon berget, i tillegg til svært verdifulle kretskort.
– Disse kretskortene kan være verdt flere millioner kroner hver, sier Elisabeth Sandberg, kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell.
100–400 millioner kroner
Arbeidet startet like etter havariet, da Forsvarsmateriell utformet en liste på 2500 komponenter. Disse ble tatt ut etter tur, i en rekkefølge ut ifra hvor kostbare delene var, om det var mulig å erstatte dem og om det var sannsynlig at delene hadde overlevd etter fire måneder i sjøen.
Deretter ble delene lagt i ferskvann, avsaltet, vasket i forskjellige løsninger og tørket.
Alt ble samlet i et hemmelig bygg på Sjøforsvarets base Haakonsvern.
I tilstandsrapporten som ble framlagt i mai ble komponentene beregnet til en verdi på mellom 100 og 400 millioner kroner.
Noen deler er allerede i bruk på de andre fregattene, mens andre kan brukes som reservedeler. I tillegg må våpentekniske komponenter som har vært vasket og renset gjennom omfattende testing før Forsvarsmateriell vet om de kan brukes igjen.
Med hensyn til rikets sikkerhet vil ikke Forsvarsmateriell gi mer detaljerte beskrivelser av hva som var om bord på skipet.
– Forsvaret vil fortsatt operere de øvrige fregattene av Nansen-klassen, derfor kan ikke detaljert informasjon om fartøyets konstruksjon og utstyr gjøres kjent. Følgelig er det derfor ikke aktuelt å selge fartøyet, sier Elisabeth Sandberg, kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell.
Skrog på Ågotnes
Selve skroget står på CCB-basen på Ågotnes i Hjeltefjorden, samme fjord som KNM «Helge Ingstad» havarerte i.
Etter den omfattende hevingsaksjonen i vinter ble skroget tettet på Haakonsvern, slik at hun kunne flyte selv. Deretter ble vraket flyttet til oljebasen på Ågotnes på Sotra.
Å ligge her koster 1,3 millioner kroner i måneden, ifølge Sandberg. Det er inkludert vakthold, strøm og leie av kai.
Arbeidet med hvordan skipet skal destrueres pågår fortsatt.
– Det jobbes intensivt i arbeidet med avhending av KNM «Helge Ingstad». Vi må gjøre et stort stykke arbeid før fartøyet kan destrueres, sier Sandberg.
Dette kan gi føringer for hvordan utstyr skal destrueres.
Fredag kommer Havarikommisjonens rapport om hva som gikk galt da fregatten kolliderte med tankskipet «Sola TS», 8. november i fjor.