Forsvarsministeren: – Bergingen av fregatten har kostet minst 640 millioner

Regjeringen ønsker at KNM «Helge Ingstad» skal repareres. Dersom det ikke går, kan fregatten bli erstattet av undervannsbåter og patruljefly.

Denne flengen i fregatten skal tettes med stålplater.

Denne flengen i fregatten skal tettes med stålplater.

Kort etter at KNM «Helge Ingstad» var trygt tilbake på Haakonsvern, uttalte Sjøforsvaret at de ønsker fregatten på vannet igjen innen fem-seks uker.

Regjeringen ønsker også å gjenoppbygge fregatten. Det sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NRK.

«Arbeidet med å avklare hvorvidt KNM «Helge Ingstad» kan repareres, starter nå. Men regjeringen er opptatt av å reetablere fregattens operative evne», skriver Bakke-Jensen i en e-post til NRK.

Nærbilder av KNM «Helge Ingstad» og kjettinger på Hanøytangen 28.februar 2019

FIRE MÅNEDER UNDER VANN: Fregatten kolliderte i Hjeltefjorden 8. november i fjor. Nesten fire måneder senere begynner reparasjonsarbeidet.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Kostbar bergingsoperasjon

Bergingen har kostet dyrt. For en måned siden, da forsvarsministeren informerte Stortinget om havariet, uttalte han at bergingen hadde kostet en halv milliard.

Nå er det blitt enda mer.

«Så langt er utgiftene til heving og berging beregnet til mer enn 640 millioner kroner», skriver Bakke-Jensen.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

MØTTE MANNSKAPET: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sier regjeringen håper KNM «Helge Ingstad» kan settes i gang igjen. Her intervjues Bakke-Jensen noen dager etter kollisjonen i Hjeltefjorden, da han møtte mannskapet fra fregatten.

Foto: Alexander Øvrebø / NTB scanpix

Dersom fregatten ikke kan repareres, eller om det blir for dyrt å sette den i stand, vurderer regjeringen flere alternativer.

Ifølge forsvarsministeren kan det være snakk om ny fregatt, eller helt andre typer fartøy.

Han nevner blant annet mindre overflatefartøy, undervannsbåter og maritime patruljefly som mulige erstatninger for fregatten.

«Varig erstatning som følge av forliset vil ha en ledetid på flere år», skriver Bakke-Jensen.

LES OGSÅ: Hjemreisen til KNM «Helge Ingstad» er over

– Imponerende innsats

Regjeringen skal legge frem en ny langtidsplan for Forsvaret i 2020. I arbeidet med denne planen vil de ta stilling til om fregatten skal repareres, eller erstattes med en ny fregatt eller annet militært fartøy.

Luftfoto KNM «Helge Ingstad» på Hanøytangen
Foto: Forsvaret

Bakke-Jensen er glad for at fregatten er tilbake på Haakonsvern, etter å ha ligget nesten fire måneder i fjæresteinene i Hjeltefjorden

«Det er imponerende å se innsatsen som er lagt ned for at Ingstad nå er trygt hjemme på Haakonsvern», skriver Bakke-Jensen.

Skal avgjøre fregattens skjebne

Mens KNM «Helge Ingstad» har ligget under vann, har Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell flere planer for hva som skal skje med den videre.

Planene ble presentert under en pressekonferanse på Haakonsvern mandag morgen.

Nils-Andreas Stensønes foran KNM Helge Ingstad

REDDER DYRE DELER: Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes i Sjøforsvaret fortalte under pressekonferansen at de er godt i gang med å hente ut verdifulle deler fra fregatten.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Sjøforsvaret ønsker å gjøre fregatten flytedyktig så fort som mulig. Den skal tømmes helt for drivstoff, før Sjøforsvaret skal gå i gang med en nitid gjennomgang av fartøyet.

Samtidig forsøker de å redde alle delene som er kan reddes. På forhånd har de laget en liste på 2500 komponenter de ønsker å hente ut. Hittil er 1400 av dem hentet ut fra fregatten

– Vi konsentrerer oss om komponenter som er dyre eller vanskelige å anskaffe. Delene skal testes grundig før vi eventuelt bruker dem, fortalte sjef i Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes.