Byrådspartiene Ap, KrF og Venstre går sammen med SV om å fjerne de over 9000 bilene som daglig passerer Bryggen.
Vedtaket blir etter alt å dømme fattet i neste ukes bystyremøte.
– Et historisk vedtak, fastslår en fornøyd SV-gruppeleder Mikkel Grüner.
Utredningene forutsetter biltrafikk
I de mange utredningene av bybanetraseen har det aldri vært forutsatt at Bryggen skal bli fri for biler og busser.
Det foregående Høyre og Frp-byrådet gikk riktig nok inn for å begrense biltrafikken, men ikke inn for å fjerne den helt, til tross for at sterke krefter i Høyre jobbet for å gjøre verdensarvstedet trafikkfritt.
- Les mer:
- Les også:
Utredningene har så langt lagt opp til at trafikken skal gå i én retning langs Bryggen, og heller ikke det sittende byrådet har forutsatt at den skal være bilfri.
– Kanskje eneste måten å få det til på
Men nylig fattet flertallet i miljø- og byutviklingskomiteen, bestående av byrådspartiene og SV, følgende vedtak i saken om bybanetrasé mot Åsane:
«Som en del av endelig sentrumsløsning skal Bryggen gjøres bilfri. [...] I den trafikale løsningen ønsker bystyret et mest mulig bilfritt Torget og trafikkreduksjon, eksempelvis i form av miljøgate, på strekningen Øvregaten-Nye Sandviksveien og Sandviksveien».
– Bybane langs Bryggen er den sikreste og kanskje eneste måten å få Bryggen bilfri på. Ingen av partiene som har snakket om å få det til, fremmet noe forslag om det før man begynte å diskutere bybanetraseen, sier Grüner.
Vil ha sykkeltrasé
Med mindre Ap-opprørerne som ønsker bybanetunnel i stedet for Bryggen-traseen får stor oppslutning internt, blir det i bystyret 20. april vedtatt at Bryggen skal være bilfri og ha bybanetrasé.
– Jeg forutsetter at det blir flertall for dette, sier leder for miljø- og byutviklingskomiteen, Geir Steinar Dale (Ap).
I tillegg vedtas det sykkeltrasé langs Bryggen, og å bygge bybanetraseene mot Åsane og Fyllingsdalen parallelt.
Dale kjempet lenge for bybanetunnel bak Bryggen. Men etter at Ap ga seg på dette kravet i byrådsforhandlingene med KrF og Venstre, mener han nå både Bybanen og bilene greier seg uten nye tunneler.
– Arbeiderpartiet har hele tiden ment at det var mulig, sier Dale.
Vil ha to tunneler
MDG er positive til å fjerne bilene, men vil ikke ha Bybanen langs Bryggen, og gikk imot forslaget i komiteen.
Det samme gjorde Frp og Høyre, som står fast på tunnelløsningen for Bybanen, og i tillegg mener det trengs biltunnel.
– Vår optimale løsning er å få Bybanen i tunnel, og at man lager en bymiljøtunnel som kan ta gjennomgangstrafikken bort fra sentrumsgatene, sier Martin Smith-Sivertsen (H).
- Les også: