– Hold opp disse genserne, instruerer Kari Erlandsen.
Butikksjef Ann-Louise Barbosa stiller seg erfarent opp foran inngangen til klesbutikken Clan på Lillehammer med to røde ullgensere i armene. På få sekunder har Erlandsen sikret en ny oppdatering til butikkens Instagramkonto. Den oppdaterer hun daglig for å friste følgere fra hele landet.
– Mange kunder spør etter plaggene vi har lagt ut og spør om vi har de i butikk nå, sier sosiale medier-ansvarlig Erlandsen.
I tillegg til kundene som kommer til butikken, sender hun ukentlig varer til andre steder i landet via moteuniverset Miinto. Mange har oppdaget butikken på sosiale medier.
Kommer til å vokse
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 90 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker internett daglig, mens to av tre bruker sosiale medier hver dag eller nesten hver dag. Det fører til sammensmelting av den digitale og fysiske verden, forteller Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring på BI.
– Butikker må være til stede med attraktive budskap der kunden er, og tilrettelegge for at kundene kan gjennomføre kjøp og kommunisere med butikkpersonalet og andre kunder i den kanalen vi til enhver tid befinner oss i, sier hun.
Staude mener riktig bruk av for eksempel Instagram kan gi stor effekt, men det krever mye mer enn bare å opprette en konto og legge ut fine bilder, forteller hun
– Vi vil nok se at stadig flere butikker skaffer seg kunnskap om hvordan sosiale medier kan brukes om markedsføringskanaler for å beholde og øke verdien av de eksisterende kundene sine.
Fretex
– Se litt ned.
Anna Gilberg instruerer kollega og modell Thyra Pauline Eljarbø når Fretex sine kontoer på sosiale medier skal oppdateres. I likhet med Fretex-butikker over hele landet legger de ut bilder av klær og gjenstander som kommer inn i gjenbruksbutikkene. Strategien er helt bevisst.
– Vi vil vise hva vi har i butikken og håper å nå ut til kundegrupper som ellers ikke ville kommet hit til butikken, sier Eljarbø.
– Noen ganger går det bare noen sekunder. Da stiller folk seg i kø og sier de vil kjøpe tingen hvis førstemann ombestemmer seg, sier Gilberg.
Mens NRK er på besøk blir kjolen Eljarbø ble avbildet i, solgt i kommentarfeltet på Instagram. Minst tre personer stiller seg i kø i tilfelle den ikke blir plukket opp i løpet av dagen.
Bruker mye tid
Siden Clan åpnet for snart et år siden, har de ansatte publisert ett bilde nesten hver eneste dag. Det har ifølge Erlandsen gitt effekt på varesalget.
– Det er vanskelig å sette et tall på, men vi merker det godt, forteller hun.
Erlandsen bruker omtrent halvparten av tiden i butikken på å planlegge og lage oppdateringer. Hun tror markedsføring på sosiale vil bli enda viktigere i fremtiden.
– Det er dette som fungerer, sier hun.
- Undersøkelse: Mange nordmenn bekymret for personvern og sikkerhet på nett
- Facebook vil prioritere lokale nyheter i nyhetsstrømmen