I Alta kommune har parkeringsappen vært ute av drift i nesten tre uker. Det har ført til stor frustrasjon blant parkeringskundene i kommunen.
Folk syns det burde vært gratis å parkere frem til appen fungerer igjen. Tor Lekang er en av dem, men han tar ingen sjanser, og har valgt å betale på «gamlemåten» i parkeringsautomaten.
– Man har blitt vant til appen. Det er enkelt, og det er jo sånn det skal være, sier Lekang.
– Frustrasjon blir tatt ut på oss, men når vi forklarer dem hva som ligger bak det så viser de forståelse for problemene vi har hatt, sier avdelingsleder for parkering i Alta, Jon-Vegar Nilsen.
I dag er det betalingsløsningen som kommunen bruker som ikke fungerer opp mot appen. De forventer at programvaren vil bli rettet i løpet av uken.
Er det lov å gi bot når appen ikke fungerer?
Betalingstrøbbelet i Finnmarks største by har også ført til diskusjoner på Facebook. Er det lov til å gi bot når det er så vanskelig å betale?
– Så lenge det finnes en mulighet til å betale. Enten gjennom en app eller automaten, så må forbrukeren velge det som fungerer, sier Thomas Iversen, som er seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Både Iversen, og parkeringsetaten i Alta kommune, opplyser at selv om man klager, blir boten trolig stående.
– Men hvis verken app eller automat fungerer, da kan det ikke utstedes et kontrollgebyr, legger Iversen til.
Færre bøter med app
Avdelingsleder for parkering i Alta, Jon-Vegard Nilsen forteller at stadig flere bruker appen som betalingsløsning, og det nå er flere som bruker app enn automat. Nilsen merker også at enkle betalingsløsninger betyr færre parkeringsbøter.
– Når det gjelder manglende parkeringsavgift, så har det blitt utstedt færre bøter hos oss. Det er det ikke vært tvil om, sier avdelingslederen.
Forbrukerrådet mener at apper er det naturlige steget videre for parkeringen, men at man ikke kan gjøre seg for avhengig av telefonen.
– Jeg har selv alltid et par mynter liggende i bilen, om appen ikke fungerer eller at automaten ikke tar kort. Det er en billig forsikring mot et kontrollgebyr, sier Thomas Iversen.
Parkeringsklagenemnda har fortsatt mye å gjøre
Selv om det blir enklere å betale for parkering mange steder i Norge, behandler likevel Parkeringsklagenemnda svært mange klagesaker på parkering.
Thomas Iversen opplyser at de gjennom denne nemnda har vært med å behandle over fem tusen saker i 2018.
– Det er et mål er at det skal være lettere å betale. Med en app fjerner man et ledd, og man slipper episoder hvor parkeringslappen ikke er synlig i vinduet på bilen. Det har en del av klagene gått på, sier Iversen.
Vekker et stort engasjement
Nå som appløsningen til Alta kommune ikke fungerer, har parkeringsavdelingen daglig fått klager fra frusterte kunder.
– Vi er glade for at folk engasjerer seg i parkering, og gjerne bruk av appen, men vi skulle gjerne vært foruten engasjement fordi appen ikke fungerer, sier avdelingslederen for parkering i Alta kommune.