Ruteendringene som skaper misnøye er blant andre direkteruta fra Vadsø til Tromsø på morran som er tatt vekk, og muligheter for reisende å komme seg helt hjem fra Oslo via Kirkenes og til for eksempel Vardø og Båtsfjord på kvelden.
– Vi er en nasjonalt tjeneste og reisebudsjettet kommer til å øke med flere hundre tusen kroner, sier administrerende direktør Harald Johnsen i Sykehusinnkjøp HF, det nasjonale innkjøpsforetaket for sykehusmateriell som ligger i Vadsø.
Han trekker spesielt fram at rutemønstret endres til at flere må innom Tromsø.
– Det er helt klart fordyrende, sier Johnsen.
Sentral politikk?
Ragnhild Aslaksen leder Vadsø Arbeiderparti. Hun spør seg om de nye rutene er et resultat av en sentral politikk.
– At flere må innom Tromsø i stedet for at vi kan bruke Kirkenes vil helt klart svekke Kirkenes. Det er ikke bra, sier Aslaksen.
– Det er klart at dette blir negativt både for bedrifter og offentlige virksomheter som jevnlig må delta på møter i Oslo, sier hun.
– Kan ikke leve med disse rutene
De nye rutene som Widerøe setter i drift fra 1. april neste år skaper også fylkespolitiske reaksjoner. Fylkesråd for samferdsel, Geir Ove Bakken sier de kan ikke bli stående.
– Vi skal ha et møte med Widerøe 5. og 6. desember. Vi kan ikke leve med et ruteopplegg som skaper så store utfordringer, sier han.
Bakken forklarer at fylkeskommunen ikke har vært involvert i arbeidet med nye ruter siden juni 2015.
– Jeg kan ikke garantere at alle blir fornøyde, men jeg kan garantere at vi skal ta alle innspill på alvor, sier han.
- LES OGSÅ:
Kun krav om forbindelse til Tromsø
Kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe sier til NRK at årsaken til ruteendringene er kravene som ligger i anbudet.
– Vi har forsøkt å sette sammen en tidtabell som gir det best mulige tilbudet innafor rammene i anbudet, sier Brandvoll.
Hun forklarer at det nye med neste års anbud er at samferdselsdepartementet kjøper færre flyseter.
– Dessuten er det ingen krav i anbudet at det skal være korrespondanse til Oslo. Kravet er derimot forbindelse til Tromsø, sier hun.
Brandvoll legger til at de nye rutene som nå er laget ikke skal på høring, og at det betyr at de ligger fast.
– Eventuelle motforestillinger må derfor rettes til Samferdselsdepartementet, sier hun.