Både den norske og den finske regjeringen har felles interesse i dette prosjektet, sier den finske transportministeren Anne Berner til NRK.
Berner sier Finland har store planer ved en jernbane nordover til Norge.
– Vi ser det som en del av et større bilde. Vi ønsker at Finland skal være gode på logistikk, data og menneskeflyt, sier transportministeren.
Store planer
Planene om å forlenge den finske jernbanen fra Rovaniemi til Nord-Norge har vært diskutert i tiår.
Men i år er noe endret. Den finske transportministeren Anne Berner tok i mai kontakt med sin norske kollega Ketil Solvik-Olsen for å foreslå en felles utredning om jernbanebygging mellom Rovaniemi og Kirkenes. De finske planene for jernbane til isfrihavn i nord er store.
– Vi ser på muligheten for å knytte de nordlige delene av våre land direkte til jernbanenettet i Sentral-Europa gjennom en tunnel mellom Helsingfors og Tallinn. Videre ved å utvikle den baltiske jernbanen frem til Berlin, sier hun.
Jobber med finansiering
En jernbane mellom Finnmark og Finland er mer realistisk enn noen gang, mener regionsjef i Statens vegvesen, Torbjørn Naimak. Gjennom sitt arbeid i Barents Transportplan, har han fulgt diskusjonen og planene om en arktisk jernbane i mange år.
Det pågår nå et intenst arbeid for å finne ut hvor jernbanen skal gå og hvem som skal betale for den. Dette arbeidet skal sluttføres i februar.
– Vi ser på forskjellige traseer og finansieringsmodeller. Potensialet og kostnadene i prosjektet blir viktige kriterier når vi skal gå igjennom utredningsarbeidet som nå blir gjort. Det vil være muligheter med EU-finansiering men også delvis privat og statlig finansiering av dette prosjektet, sier hun.
Håper de får med EU
I Brussel følger Torjus Kleiven Kandal, rådgiver på Nord-Norges Europakontor, arbeidet med den arktiske jernbanen tett.
– Vi mener det er viktig at EU er med å betaler. Jernbane er dyrt, og Finland klarer ikke å betale den selv. EU engasjerer seg mer og mer i arktisk. De har også sagt at de vil satse på infrastruktur her. Dette er et eksempel hvor de faktisk kan være med å bidra, sier han.
Både Narvik, Skibotn, Murmansk og Kirkenes har vært vurdert som potensielle isfrie havner for en finsk jernbane.
Kenneth Stålsett er leder for Sør-Varanger Utvikling – et kommunaleid selskap,
Selskapet skal bruke statlige millioner etter Sydvaranger Gruve-konkursen i 2015 til å skape nye arbeidsplasser.
– Det var veldig spesielt da det kom inn i nasjonal transportplan at dersom finske myndigheter setter i gang en konsekvensanalyse, skal norske myndigheter følge på, sier han.
- Langlesning om jernbane i arktis: