Åkersvika naturreservat i Hamar bør kunne ha jernbane med dobbeltspor, sier naturvernere. De innrømmer at dette er en vanskelig sak.
Den nye firefelts E6 gjennom Åkersvika i Hamar vil trolig ikke være ferdig før i 2020. – Helt uvirkelig at det skal ta så lang tid, sier Tor André Johnsen fra Frp.
I dag ble det klart at det bygges firefelts E6 langs dagens trasé gjennom Åkersvika. Politikere i Innlandet er storfornøyd.
Juristene, som i januar fikk oversendt saken om mulig utvidelse av E6 gjennom Åkervika naturreservat, finner ingen åpenbare hindringer i lovverket.
Hamar-ordfører Morten Aspeli håper på fortgang i planene om utbygging av E6-gjennom Åkersvika etter skifte av miljøvernminister i dag.
Det ble heller ikke i dag noen avklaring i trasevalget for nye E6 i Åkersvika i Hamar. Hamar-ordføreren besøkte statsministeren og krevde avklaring, men det fikk han ikke. Nå begynner også Statens vegvesen å bli utålmodige.
Regjeringen har bestemt at E6 gjennom nordre Åkersvika skal utvides i nåværende trasé og ikke flyttes nærmere bebyggelsen på Ridabu i Hamar.
Parlamentarisk leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, garanterer at E6 gjennom Åkersvika i Hamar ikke skal flyttes.
Direktoratet for naturforvaltning (DN) fastholder sitt standpunkt om at ny firefelts E6 ikke bør bygges tvers gjennom Ramsar-området Åkersvika sør for Hamar.