Det skriver Hamar Arbeiderblad i dag.
I januar satt Vegvesenet i gang planarbeidet for en utvidelse mellom Stange og Åkervika i Hamar – en utvidelse Hamar kommune ivrer etter.
Justisdepartementets lovavdeling fikk i samme måned, januar, saken oversendt. De skulle vurdere om naturmangfoldsloven gjør det mulig å bygge E6 gjennom naturreservatet.
Fornøyd fylkesråd
Per-Gunnar Sveen venter nå på en endelig avklaring.
Foto: Jan egil Løvbak / NRKNå er juristenes tolkning av loven klar, og konklusjonen er positiv. Positiv er også fylkesråd for samferdsel i Hedmark, Per Gunnar Sveen.
– Det åpner slik jeg ser det for en løsning for utvidelse av E6 med fire felt, og det er det vi har jobbet for, sier han til NRK.
Den seks sider lange lovtolkningen legger imidlertid ikke skjul på at det er tvil rundt spørsmålet. Det er høy terskel for å gripe inn i et naturreservat.
– Nå venter vi på en avklaring. Så langt har vi fått den juridiske avklaringen som har tatt litt tid, og da vil det forhåpentligvis bli tatt en beslutning om at det kan gjennomføres en utbygging etter dagens trase. Det er da Nasjonal transportplan som legger grunnlaget for når dette vil skje, sier Sveen.
Lovnader
Det er gått omtrent tre år siden E6-utbyggingen havnet på bordet til daværende miljøvernminister Erik Solheim.
– Hvis utvidelsen fører til store konsekvenser for fuglelivet, må vi se på andre alternativer men det blir ikke nærmere Ridabu, lovte Solheim i september i fjor.
Fuglelivet i Åkersvika er unikt, og det har derfor vært foreslått å legge vegen nærmere boligbebyggelsen på Ridabu.
Men regjeringen har tidligere forsikret at dagens tofelts E6 ikke skal bygges nærmere disse boligene.
Skjønn avgjørende
Skjønn må avgjøre om dispensasjon kan gis. Med andre ord: nødvendigheten av utbyggingen måles opp mot ulempene for fuglelivet.
Byggestart for en eventuell utvidelse vil bli i 2014.