Hopp til innhold
Sangkor på 17.mai, Nasjonaldagen

Norsk folkemusikk

Hvorfor samlet man inn norsk folkemusikk på 1800-tallet? Hva kjennetegner slåttemusikken? Hvilken rolle spilte Edvard Grieg for den norske folkemusikken? Hvordan er den norske folkemusikkbevegelsen organisert? Her finner du artikler om norsk folkemusikk.

Sigbjørn Bernhoft Osa i 1962

Arven etter hardingfela

Jazz- og improvisasjonsmusikere i Norge har gjennom historien vært fascinert av den norske folkemusikken. I dag er det nærmest umulig å komme utenom folkemusikkens innflytelse når en skal snakke om det norske og nordiske uttrykket. Det er flere musikere som har gjort banebrytende arbeid med å bearbeide norske folketoner og tatt dette med seg inn i sitt musikalske uttrykk.   

Olav Moe speler hardingfele

Kva er folkemusikk?

Omgrepet folkemusikk oppstod eigentleg ute i Europa på 1700-talet som kjenneteikn på musikk for og av folket, til forskjell frå den notebaserte, komponerte kunstmusikken.

Informant Margit Tveiten (1835-1923), artist Johanna Bugge Berge og folkesang- og eventyrsamler Ri

Vokal folkemusikk

Kveding er det gamle ordet for song og blir i dag brukt om den folkelege songtradisjonen. Ein kvedar er ein person som syng. Likevel snakkar vi om å kvede eit stev, men å syngje ein salme. Kveding er samleomgrepet folkemusikkrørsla brukar om den folkelege songtradisjonen generelt.

Hardingfele

Folkemusikk-instrumenta

Dei instrumenta vi reknar som folkemusikkinstrument i dag, er dei som var i levande bruk på 1800-talet, då innsamlinga av norsk folkemusikk tok til for alvor.

Otto Furholt

Slåttemusikken på fele og hardingfele

Det er stor uttrykksvariasjon i den musikken som vert spelt, både på dei eldre – og yngre folkemusikkinstrumenta våre. Men etter at felene vart vanlege, har det meste av slåttemusikken vore knytt til desse instrumenta.

Folkemusikk

Gammaldansen og trekkspelet

Som tidlegare nemnt var 1800-talet ei tid med store omveltingar i samfunnet vårt. Den nye tida var på full fart inn, med den påverknad dette førte med seg både av tankar, idear – og ikkje minst musikk. Frå kontinentet i Europa og frå øyane i vest kom det ny musikk og nye dansar. Vals, reinlender, masurka og polka og galopp.

Knut Stordokk

Innsamling av folkemusikk

Det var i 1840-åra at innsamlinga av folkemusikk tok til for alvor. Men også tidlegare var enkelte melodiar kome på trykk.

Klepp i Bøverdalen

Tradisjonsberarane

I samband med all folkekunst er det eit typisk trekk å sjå på kunstverket som tradisjonen sitt «felleseige», medan opphavsmannen- eller kvinna som regel er anonym.