NRK Meny
Normal

Slik unngår du løpesmellen

DRAMMEN (NRK): Endelig er det vår og for mange er det tid for å finne fram løpeskoene, men noen råd er lure å følge for å unngå skader.

løpetest

LØPETEST: Løpetesten viser hva slags stabilitet man trenger ut fra løpeteknikken. Geir Beheim, daglig leder ved Løplabbet i Drammen, filmer løpeteknikken til Jesper Strøm.

Foto: Karin Grønn Madshus / NRK

– Det er lett å bli ivrig når du starter, sier Geir Beheim, daglig leder ved Løplabbet i Drammen.

Ifølge Beheim er det ingen tvil om at våren er i gang. Det er nå kundene kommer for å sko seg for våren og starte nye treningsaktiviteter som løping, men er du en av dem som blir kjempegira når våren kommer og tenker at det er en ny start for løping bør du være forsiktig. Det kan fort bli et hardt møte med beinhinnebetennelse, kneproblemer og problemer med rygg.

– Veldig mange går på ski om vinteren og formen er på plass, men når du plutselig erstatter den lange skituren med en løpetur, da får kroppen smake, sier Beheim.

Sjekker løpeteknikken

Jesper Strøm (15) er mosjonist og har utplasseringsuke på Løplabbet, han har fått på seg et par nøytrale sko for å få løpeteknikken analysert av Beheim.

Løpetesten kan avgjøre hvilken stabilitet man trenger når man løper. Her ser man blant annet på knestilling, foten generelt, bredde og høyde på fotbuen for å finne den riktige løpeskoen.

Geir Beheim og Jesper Strøm

GODT SKOTØY: Er det viktigste man trenger når man skal begynne å løpe. Jesper Strøm får prøve flere typer sko etter veiledning fra Geir Beheim på Løplabbet.

Foto: Karin Grønn Madshus / NRK

– Det er bra trening for kroppen. Jeg synes det er en god start på dagen, sier Strøm.

Ifølge Beheim er bevegelsesmønster og musklene man bruker under en løpetur annerledes enn når man går på ski om vinteren. Ønsker du å løpe, men har lite erfaring har han disse rådene:

  • Start rolig. Start med en rolig tur selv om du klarer å løpe en lang tur. Kjenn på hvordan kroppen føles etter en kort tur. Ha heller korte, hyppige turer i starten i stedet for den lange turen du kanskje har mest lyst til å løpe.
  • Godt skotøy. Det kan gå fint å løpe med de skoene man har liggende fra før, men når man skal møte ny belastning med å løpe ute er det lurt å ha nye sko for å gjøre jobben best mulig. Kroppen venner seg til sko som slites ned, men jeg ville startet sesongen med nye sko.
  • Riktige sko. Gå ut fra hvor du løper når du velger sko. Skal du løpe i skogen trenger du en sko som gir grep. Løper du på asfalt bør du tenke mer på støtdemping.
  • En god sportsbh.
  • Teknisk materiale. Kle deg med tekniske klær innerst på kroppen.
  • Enkel styrke. Gjør for eksempel tå-hev for å trene leggmuskler og sener. Man kan også gjøre knebøy og utfall forover og bakover, men å øke kondisjonen er viktigst. Det er grunnlaget for all løpeteknikk.
  • Vær tålmodig. Det sies at en endring tar fem uker.