Hopp til innhold

Får over 500 henvendelser hver eneste dag

Én av tre som ringer inn til krisetelefonen får ikke svar. Trist, mener Kirkens SOS. De trenger sårt flere frivillige.

Kirkens SOS i Drammen.

Hos Kirkens SOS sitter de frivillige vakt døgnet rundt.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

– Hallo, du har kommet til Kirkens SOS. Hva har du på hjertet i dag?

På vaktrommet til Kirkens SOS ringer telefonen uten stopp. De er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Hver dag besvarer de over 500 henvendelser fra folk som trenger noen å snakke med, og sommeren er intet unntak.

En av dem som tar imot disse telefonene er 65 år gamle Rut. Hun har jobbet som frivillig i krisetelefonen i seks år. Rut forteller at det som fikk henne til å ville bli frivillig, er de svært personlige, men anonyme menneskemøtene.

Rut ved Kirkens SOS.

Rut (65) har vært frivillig hos Kirkens SOS i seks år. Hun forteller om magiske øyeblikk med innringerne.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

– Enten det er en stemme i øret eller et møte på skjermen, hvor det bare er deg og vedkommende, så er vi der for hverandre. Da skjer det noe magisk.

– Av og til lurer jeg på hvem som gir mest og hvem som får mest av meg og den som ringer inn.

Kø og telefonsvarer

Men etterspørselen er for stor for de omkring 1000 frivillige hos Kirkens SOS. Det fører til at én av tre som ringer inn ikke får svar.

– Det er trist når en tar mot til seg og ringer, for så å havne i kø og møte en telefonsvarer. Det vil vi ikke skal skje, sier daglig leder ved Kirkens SOS i Tunsberg, Anne-Line Disen.

Hun håper flere vil melde seg som frivillige.

Anne-Line Disen ved Kirkens SOS i Tunsberg.

Daglig leder ved Kirkens SOS i Tunsberg, Anne-Line Disen, er svært takknemlig for arbeidet de frivillige gjør. – Det er så fint at jeg får ikke sagt det sterkt nok, sier hun.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

– Vi får like mange henvendelser om sommeren som resten av året. Det som går igjen er ensomhet og relasjonsproblemer, sier Disen.

Hittil i sommer har de fått over 30.000 henvendelser.

Også ved Røde Kors sitt samtaletilbud for barn og ungdom, Kors på halsen, er det stort behov for flere frivillige.

Nelli Kongshaug ved Kors på halsen.

Leder ved Kors på halsen, Nelli Kongshaug, forteller at antallet frivillige har sunket de siste årene.

Foto: Bård Kvandahl

Leder ved Kors på halsen, Nelli Kongshaug forteller at de kun får svart på tre av fem henvendelser.

– Det har vært en nedgang frivillige siden 2015, og det synes jeg er trist. Vi trenger alltid frivillige, og det er synd at så få tar det initiativet, sier hun.

Magiske øyeblikk

Tilbake i Kirkens SOS sine lokaler sitter Rut forran kontorpulten sin. Hun forteller om de magiske møtene, men også om ensomhet, frustrasjon og mennesker som har det så håpløst at de ikke vet hvor de skal gå med det.

Kirkens SOS i Drammen.

Anne Line-Disen ved Kirkens SOS i Tunsberg forteller at mange av innringerne vil at de skal tenne et lys for dem. Det gjør de gjerne.

Foto: Erlend Dalhaug Daae / NRK

– Er du noen gang redd for å si feil?

– I og med at jeg ikke skal komme med råd og personlige meninger kan jeg egentlig ikke si så mye feil. Men jeg skulle selvfølgelig ønske jeg hadde den magiske evnen til å alltid si det riktige.