William Kentridges musikkteaterforestilling «The Great Yes, The Great No» ligner på lite annet jeg har sett på en scene de siste ti årene.
Dette er en forestilling hvor det synges og fortelles på engelsk, fransk og en rekke sørafrikanske språk.
Alt rammes inn av Kentridges særpregede visuelle uttrykk, som kombinerer animasjonsfilm med store, flate pappmasker - for å nevne noe.
Den politiske dimensjonen er åpenbar. «The Great Yes, The Great No» handler om kolonitid og migrasjon.
Om uretten begått av hvite mennesker mot svarte, og av totalitære regimer mot folk som tenker annerledes.
KRITIKK OG HYLLEST: «The Great Yes, The Great No» viser både de menneskelige lidelsene og de kunstneriske nyvinningene som oppsto som følge av vestlig imperialisme.
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i BergenMen forestillingen er samtidig en hyllest av en ekstremt fruktbar epoke i Paris' kulturelle historie, og dens to mest banebrytende kunstneriske manifestasjoner: surrealismen og négritude-bevegelsen.
Surrealismen lot fantasien for første gang utfolde seg fritt, uhemmet av kunstneriske regler og prinsipper.
Négritude ble drevet fram av svarte intellektuelle og kunstnere, og var den første bevegelse som fremhevet kunstformer av afrikansk opprinnelse som likeverdige med vestlig kultur.
Skjebnesvangert møte
Utgangspunktet for «The Great Yes, The Great No» er en båtreise som den franske sosialantropologen Claude Lévi-Strauss forteller om i sin berømte selvbiografi «Tristes Tropiques» (1955).
EMIGRANTER: Claude Lévi-Strauss (pappfigur til venstre i bildet) møtte André Breton (foto i bakgrunnen) om bord i en båt over Atlanterhavet i mars 1941.
Foto: Thor Brødreskif / The Great Yes, The Great NoEtter Hitlers okkupasjon av Frankrike i 1940 og innsettelsen av det nazivennlige Vichy-regimet forsøkte et stort antall franskmenn og franskboende å emigrere fra landet.
Særlig gjaldt dette mennesker som var direkte truet av nazistene, som kommunister, kunstnere, intellektuelle, svarte og homofile.
For Lévi-Strauss' del gikk ferden i mars 1941 fra Marseille til den lille øya Martinique i Karibia.
Om bord i samme båt var blant annet den franske surrealisten André Breton, og dette historiske faktum setter Kentridges fantasi i sving.
Den slitte fraktebåten blir i Kentridges forestilling til et slags «narrenes skip» hvor en hel drøss med historiske figurer befinner seg.
NAVNESØSTRE: Jazzsangerinnen Josephine Baker (til venstre) var et ikon for négritude-bevegelsen. Keiserinne Joséphine (Napoleon Bonapartes første kone) ble født på Martinique.
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i BergenBlant passasjerene finner vi dermed to av førerskikkelsene til négritude-bevegelsen: ekteparet Aimé og Suzanne Césaire, som begge var fra Martinique.
En annen sentral passasjer er Aimé Césaires student Frantz Fanon, som senere skal bli en av de viktigste kritikerne av vestlig kolonialisme.
Surrealistisk skipperskrøne
«The Great Yes, The Great No» forteller ingen historie, men fremstår mer som en serie av scener hvor diverse historiske figurer vekkes til live, som regel gestaltet av sangere og dansere som bærer store og flate ansiktsmasker av papp.
PIONERER: Søstrene Paulette og Jeanne Nardal emigrerte fra Martinique til Frankrike, og ble viktige grunnleggere av négritude-bevegelsen på 1920-tallet.
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i BergenTekstlig dramatiserer forestillingen en rekke tekster av forfattere som Aimé Césaire, Bertold Brecht, Suzanne Césaire og Frantz Fanon.
Tekstene blir delvis resitert på fransk eller engelsk, og delvis sunget oversatt til et sørafrikansk språk med engelsk oversettelse projisert på bakveggen.
En sentral rolle i forestillingen er skipperen, spilt av Hamilton Dhlamini. Han skrøner i vei, men har også den viktige oppgaven å introdusere de viktigste karakterene på scenen.
SENTRAL: Skipperen (Hamilton Dhlamini) bærer mye av forestillingen «The Great Yes, The Great No».
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i BergenSterkest inntrykk på meg gjør de solide vokalprestasjonene, både til ledende solister som Xolisile Bongwana (Aimé Césare) og til det sjukvinners koret.
Musikalsk støttes forestillingen av et ypperlig firemannsorkester ledet av perkusjonist Tlale Makhene. Dette varter opp med et vidt spekter av afrikanske og karibiske musikkformer.
Samtidig ligger forestillingens sterke identitet og særpreg like mye i det blendende visuelle uttrykket som skapes av William Kentridges kombinasjon av kullstifttegninger, animasjonsfilm og ulike former for historiske fragmenter (gamle kart, vitenskapelige opptegnelser, arkivopptak).
SURREALISME: Espressokanner utgjør en sentral del av symbolbruken i «The Great Yes, The Great No», i tillegg til ananas og fisk. Her båret av medlemmer av koret.
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i BergenLitt mye av det gode
«The Great Yes, The Great No» er et overflødighetshorn av språklige, visuelle og musikalske inntrykk.
Utover i forestillingen kommer en følelse av at det blir litt mye av det gode. Jeg må innrømme at jeg mot slutten gir opp å få med meg alt, og konsentrerer meg mest om musikken.
I tillegg skaper alle karakterene og referansene uunngåelig en opplevelse av historietime.
Selv om skipperen gir en slags introduksjon av de viktigste historiske figurene, bruker jeg mye mental energi på å skanne mitt indre bilderegister for å holde styr på alle pappmaskene (delvis forgjeves, må jeg tilstå).
YPPERLIG: Marika Hughes (cello) og Thandi Ntuli (piano) utgjør halvparten av musikerne i forestillingen.
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i BergenTåspissdans på ild
«The Great Yes, The Great No» sier noe viktig om hvordan kolonitiden har skapt både enorme lidelser og nye muligheter.
Men like viktig er budskapet som ligger i forestillingens tittel: Sannheten ligger ikke i store og fasttømrede dogmatiske forestillinger.
Som en av karakterene (jeg husker ikke hvem) sier i løpet av forestillingen: «Tenkning er en tåspissdans på en line av ild». Å tenke fritt er både vanskeligere og farligere enn man tror.
En annen tekstlinje jeg har tenkt mye på i ettertid, er (fritt etter hukommelsen):
«Vi har din fortelling, vi har min fortelling, vi har 'sannheten', og vi har det som faktisk skjedde».
I en tid hvor «min fortelling» gjøres til sannhet, og hva som faktisk skjedde kommer an på hvem du spør, trenger vi et slikt budskap mer enn noensinne.
Hei!
Jeg anmelder opera, klassisk og samtidsmusikk i NRK. Jeg skriver også artikler om komponister og fenomener som interesserer meg.
I det siste har jeg anmeldt nye album fra Leif Ove Andsnes og den engelske stjerneorganisten Anna Lapwood. Les også gjerne artikkelen jeg skrev på slutten av fjoråret om komponisten Arnold Schönberg, og artikkelen om den unike komponisten György Ligeti, som ville ha fylt 100 år i 2024.