Hopp til innhold
Anmeldelse

Båtreise utenom det vanlige

Festspillenes åpningsforestilling er politisk aktuell og visuelt blendende.

Bildet viser skuespiller Hamilton Dhlamini og tre andre skjult bak masker, fra forestillingen The Great Yes, The Great No
Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen
Terningkast 5 Opera

«The Great Yes, The Great No» av William Kentridge

Festspillene i Bergen, Grieghallen

21.–22. mai

William Kentridges musikkteater­forestilling «The Great Yes, The Great No» ligner på lite annet jeg har sett på en scene de siste ti årene.

Dette er en forestilling hvor det synges og fortelles på engelsk, fransk og en rekke sør­afrikanske språk.

Alt rammes inn av Kentridges særpregede visuelle uttrykk, som kombinerer animasjons­film med store, flate papp­masker - for å nevne noe.

Den politiske dimensjonen er åpenbar. «The Great Yes, The Great No» handler om koloni­tid og migrasjon.

Om uretten begått av hvite mennesker mot svarte, og av totalitære regimer mot folk som tenker annerledes.

Bildet viser en scene fra forestillingen The Great Yes, The Great No. Bak sangerne og danserne på scenen vises teksten "Why is this age worse than others"?

KRITIKK OG HYLLEST: «The Great Yes, The Great No» viser både de menneskelige lidelsene og de kunstneriske nyvinningene som oppsto som følge av vestlig imperialisme.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Men forestillingen er samtidig en hyllest av en ekstremt fruktbar epoke i Paris' kulturelle historie, og dens to mest banebrytende kunstneriske manifestasjoner: surrealismen og négritude-bevegelsen.

Surrealismen lot fantasien for første gang utfolde seg fritt, uhemmet av kunstneriske regler og prinsipper.

Négritude ble drevet fram av svarte intellektuelle og kunstnere, og var den første bevegelse som fremhevet kunst­former av afrikansk opprinnelse som likeverdige med vestlig kultur.

Skjebne­svangert møte

Utgangs­punktet for «The Great Yes, The Great No» er en båt­reise som den franske sosial­antropologen Claude Lévi-Strauss forteller om i sin berømte selv­biografi «Tristes Tropiques» (1955).

Bildet viser en scene fra forestillingen The Great Yes, The Great No hvor et foto av André Breton vises i bakgrunnen

EMIGRANTER: Claude Lévi-Strauss (pappfigur til venstre i bildet) møtte André Breton (foto i bakgrunnen) om bord i en båt over Atlanterhavet i mars 1941.

Foto: Thor Brødreskif / The Great Yes, The Great No

Etter Hitlers okkupasjon av Frankrike i 1940 og innsettelsen av det nazi­vennlige Vichy-regimet forsøkte et stort antall fransk­menn og fransk­boende å emigrere fra landet.

Særlig gjaldt dette mennesker som var direkte truet av nazistene, som kommunister, kunstnere, intellektuelle, svarte og homofile.

For Lévi-Strauss' del gikk ferden i mars 1941 fra Marseille til den lille øya Martinique i Karibia.

Om bord i samme båt var blant annet den franske surrealisten André Breton, og dette historiske faktum setter Kentridges fantasi i sving.

Den slitte frakte­båten blir i Kentridges forestilling til et slags «narrenes skip» hvor en hel drøss med historiske figurer befinner seg.

Bildet viser tre medlemmer fra koret som bærer masker med historiske figurer.

NAVNESØSTRE: Jazzsangerinnen Josephine Baker (til venstre) var et ikon for négritude-bevegelsen. Keiserinne Joséphine (Napoleon Bonapartes første kone) ble født på Martinique.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Blant passasjerene finner vi dermed to av fører­skikkelsene til négritude-bevegelsen: ekteparet Aimé og Suzanne Césaire, som begge var fra Martinique.

En annen sentral passasjer er Aimé Césaires student Frantz Fanon, som senere skal bli en av de viktigste kritikerne av vestlig kolonialisme.

Surrealistisk skipperskrøne

«The Great Yes, The Great No» forteller ingen historie, men fremstår mer som en serie av scener hvor diverse historiske figurer vekkes til live, som regel gestaltet av sangere og dansere som bærer store og flate ansikts­masker av papp.

Bildet viser to medlemmer fra koret som holder masker med bilde av søstrene Jeanne og Paulette Nardal.

PIONERER: Søstrene Paulette og Jeanne Nardal emigrerte fra Martinique til Frankrike, og ble viktige grunnleggere av négritude-bevegelsen på 1920-tallet.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Tekstlig dramatiserer forestillingen en rekke tekster av forfattere som Aimé Césaire, Bertold Brecht, Suzanne Césaire og Frantz Fanon.

Tekstene blir delvis resitert på fransk eller engelsk, og delvis sunget oversatt til et sør­afrikansk språk med engelsk oversettelse projisert på bakveggen.

En sentral rolle i forestillingen er skipperen, spilt av Hamilton Dhlamini. Han skrøner i vei, men har også den viktige oppgaven å introdusere de viktigste karakterene på scenen.

Bildet viser skuespiller Hamilton Dhlamini i rollen som skipperen, med dansere i bakgrunnen.

SENTRAL: Skipperen (Hamilton Dhlamini) bærer mye av forestillingen «The Great Yes, The Great No».

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Sterkest inntrykk på meg gjør de solide vokal­prestasjonene, både til ledende solister som Xolisile Bongwana (Aimé Césare) og til det sju­kvinners koret.

Musikalsk støttes forestillingen av et ypperlig firemanns­orkester ledet av perkusjonist Tlale Makhene. Dette varter opp med et vidt spekter av afrikanske og karibiske musikk­former.

Samtidig ligger forestillingens sterke identitet og særpreg like mye i det blendende visuelle uttrykket som skapes av William Kentridges kombinasjon av kullstift­tegninger, animasjons­film og ulike former for historiske fragmenter (gamle kart, vitenskapelige opptegnelser, arkivopptak).

Bildet viser en scene fra forestillingen hvor medlemmer av koret bærer flate masker med bilde av ananas, espressokanne og fisk.

SURREALISME: Espressokanner utgjør en sentral del av symbolbruken i «The Great Yes, The Great No», i tillegg til ananas og fisk. Her båret av medlemmer av koret.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Litt mye av det gode

«The Great Yes, The Great No» er et overflødighets­horn av språklige, visuelle og musikalske inntrykk.

Utover i forestillingen kommer en følelse av at det blir litt mye av det gode. Jeg må innrømme at jeg mot slutten gir opp å få med meg alt, og konsentrerer meg mest om musikken.

I tillegg skaper alle karakterene og referansene uunngåelig en opplevelse av historie­time.

Selv om skipperen gir en slags introduksjon av de viktigste historiske figurene, bruker jeg mye mental energi på å skanne mitt indre bilde­register for å holde styr på alle papp­maskene (delvis forgjeves, må jeg tilstå).

Bildet viser tre av musikerne i orkesteret. Disse spiller trekkspill, cello og piano.

YPPERLIG: Marika Hughes (cello) og Thandi Ntuli (piano) utgjør halvparten av musikerne i forestillingen.

Foto: Thor Brødreskift / Festspillene i Bergen

Tåspiss­dans på ild

«The Great Yes, The Great No» sier noe viktig om hvordan koloni­tiden har skapt både enorme lidelser og nye muligheter.

Men like viktig er budskapet som ligger i forestillingens tittel: Sannheten ligger ikke i store og fasttømrede dogmatiske forestillinger.

Som en av karakterene (jeg husker ikke hvem) sier i løpet av forestillingen: «Tenkning er en tåspiss­dans på en line av ild». Å tenke fritt er både vanskeligere og farligere enn man tror.

En annen tekst­linje jeg har tenkt mye på i ettertid, er (fritt etter hukommelsen):

«Vi har din fortelling, vi har min fortelling, vi har 'sannheten', og vi har det som faktisk skjedde».

I en tid hvor «min fortelling» gjøres til sannhet, og hva som faktisk skjedde kommer an på hvem du spør, trenger vi et slikt budskap mer enn noensinne.

Hei!

Jeg anmelder opera, klassisk og samtidsmusikk i NRK. Jeg skriver også artikler om komponister og fenomener som interesserer meg. 

I det siste har jeg anmeldt nye album fra Leif Ove Andsnes og den engelske stjerneorganisten Anna Lapwood. Les også gjerne artikkelen jeg skrev på slutten av fjoråret om komponisten Arnold Schönberg, og artikkelen om den unike komponisten György Ligeti, som ville ha fylt 100 år i 2024.