Et fransk forskerteam har fulgt en flokk tamme pelikaner i Senegal i Afrika. De festet sensorer på fuglene og fant ut at hjertefrekvensen sank når fuglene fløy i formasjon. - Når de flyr i formasjon, bruker de opptil 40% mindre energi sammenlignet med det å fly alene, sier Henri Weimerskirch, som har ledet teamet fra Centre d’Etudes Biologiques de Chizé (CNRS). Forskerne fant også ut at fuglene glir oftere når de flyr i formasjon.
Bevist for første gang
Henri Weimerskirch
Fugleforskere har lenge ment at årsaken til V-formasjonen er å spare krefter, men det ingen har bevist det – før nå. Weimerskirch og hans forskerteam fikk følge en flokk pelikaner som er trenet til å fly etter småfly og motorbåter. Dette gjorde det mulig å filme og studere fuglene i flukt. - Alt av slik forskning til nå, er basert på teori og aerodynamiske modeller. For første gang kan vi studere dette sammen med fuglenes komplekse bevegelsesmønster, sier Weimerskirch.
Sosial fordel
Weimerskirch tror fuglene utviklet slike V-formasjoner for å spare energi og for å kunne fly lenger. – Både for trekkfuglene og for enkelte jaktsituasjoner er dette den ideelle formasjonen, sier Weimerskirch. Han tror også at plogformasjonen gjøre det enklere for fuglene å kommunisere.
Mennesket kopierer
Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA kopierer fuglene og har gjennomført Au’tonomous Formation Flight. To F-18 fly har fløyet slik fuglene gjør, nærmest vinge til vinge og resultatet er forbløffende; Drivstofforbruket kan minskes med så mye som 20 prosent.
GPS-system
NASA har utviklet et GPS-basert autopilotsystem som skal holde det etterfølgende flyet på rett plass. Teknikere ved SAAB i Linkøping i Sverige har arbeidet med samme problemstilling, men foreløpig bare på det teoretiske plan. Forskergruppen har regnet ut at det påfølgende flyet bør ligge like over og noen meter til side for flyet foran. Avstanden mellom flyene bør ikke være mer enn 50 -100 meter.
Av Eiliv Flakne
Schrödingers katt, NRK1 23.januar 2003, kl.19:30