Ægidius Elling
Ægidius Elling ble født i Oslo i 1861 og utdannet seg til maskiningeniør ved Kristiania tekniske skole. Så tidlig som i 1884 tok han ut sitt første patent på en gassturbin, men det var først 19 år senere han lyktes i praksis. Det skjedde for øvrig samme år som brødrene Wright gjennomførte sin første flytur. Disse to nyskapningene, gassturbinene og flyet, skulle bli ført sammen flere tiår senere.
Liten respons
Ellings nyvinning fikk liten respons da den ble lansert. Det tekniske og industrielle miljøet i Norge var lite, og det var først og fremst utbygging av fossekraften som var viktig som satsingsområde. Termodynamikk var det få som hadde greie på.
-Elling var langt forut for sin tid både i norsk og internasjonal målestokk, sier konservator Eyvind Bagle ved Teknisk museum. Dette museet har stilt ut flere av Ellings turbiner.
Eminent nyskaper
Ægidius Elling arbeidet hele livet med å forbedre gassturbinen. Det skjedde først i Oslo, senere ved Kongsberg våpenfabrikk, og han kom stadig med forbedringer. Men den gang måtte gassturbinene lages av støpejern som tålte bare 4 – 500 grader, og det satte begrenseninger.
-Elling klarte å løse de varmetekniske og aerodynamiske problemene, der var han eminent, men de materialtekniske problemene kom han ikke forbi, sier professor Lars Eirik Bakken ved NTNU. Bakken har satt seg i spissen for å hedre Elling i år, 100 år etter oppfinnelsen.
Gjennombrudd
Med andre verdenskrig kom gjennombrudden for gassturbinen. Tyskeren Hans von Ohain og briten Frank Wittle arbeidet hver på sitt hold med å utvikle jetmotoren ut fra gassturbinens prinsipper. Begge klarte det, både et tysk og et britisk jetfly kom på lufta.
I et brev mange år senere ga Frank Wittle anerkjennelse til Ellings arbeid.
-Han hadde den ulykke å være mange år forut for sin tid, slik det ofte skjer med store nyskapere, skrev Wittle.
Av Jon Hagen.
Schrödingers katt, NRK1 torsdag 20.februar 2003, kl. 19:30