Kan ha funnet ny Alzheimers-kur

Forskere mener å ha funnet mekanismen som fører til Alzheimers, og hvordan de skal behandle den.

Alzheimer's Disease

Forskerne har nå sett at folk med Alzheimers har mikrogliaceller som «spiser opp» en viktig aminosyre i kroppen, kalt arginin.

Foto: Barabas Attila / Colourbox

– Dette gjør at vi kan se på Alzheimers på en annen måte og finne nye behandlingsmetoder, sier Carol Colton, professor i nevrologi ved universitetet Duke og seniorforsker i studien.

«Spiser opp» viktig næringsstoff

Forskerne har sett at folk med Alzheimers har en type celler (mikrogliaceller) som «spiser opp» en viktig aminosyre, kalt arginin. Forskningsrapporten, som ble publisert 15. april, kan du lese her.

Aminosyren arginin

Aminosyren Arginin er sentral i utviklingen av muskelmasse og virker styrkende på immunforsvaret.

Foto: Colourbox

Arginin er viktig for immunforsvaret vårt og styrker muskelmassen i kroppen.

Mikrogliacellene er til for å beskytte hjernen, men hos de med Alzheimers har den i stedet begynt å ta av den viktige aminosyren. Ved å stoppe denne prosessen med en medisin, har forskerne forhindret at det dannes plakk i hjernen, som er typisk for Alzheimers.

Pål Gunnar Ellingsen har tidligere har forsket på Alzheimers ved NTNU, og mener dette er gode nyheter.

– De har funnet en utløsende faktor til Alzheimers og da blir det enklere å finne måter å behandle sykdommen på, sier Ellingsen til NRK.

(Artikkelen fortsetter under bildet):

Alzheimer.

De vanligste symptomene på demens er hukommelsessvikt, sviktende taleevne, personlighetsendringer, angst og depresjoner. Det blir etter hvert vanskelig å utføre praktiske handlinger og delta sosialt.

Foto: Colourbox.com

Stanset hukommelsestapet

Forskningen er gjort på en type mus som ble skapt for flere år siden. De byttet ut viktige gener for å få musas immunsystem til å ligne på vårt.

mus

Forskningen er utført på en type mus som har blitt skapt for å ha et lignende immunforsvar som menneskenes.

Foto: ROBERT F. BUKATY / AP

Og ved å blokkere prosessen som gjør at cellene «spiser opp» aminosyren arginin, stanset de hukommelsestapet hos musa.

Selv om det som testes på dyr ikke trenger å gi den samme effekten på mennesker, er forskerne positive. For inntil nå har de ikke visst at næringsstoffet arginin har spilt en rolle i Alzheimers.

Bruker kreftmedisin

Medisinen som ble brukt for å blokkere kroppens reaksjon på arginin, heter
difluoromethylornithine (DFMO). Den blir brukt i tester for visse typer kreft, og kan nå vise seg å være egnet for behandling av Alzheimers.

– Hvis forskerne får bekreftet studien fra flere hold, kan det ta rundt fem år før de kan begynne å teste den på mennesker. Og siden medisinen allerede er under utprøving, vil det gå relativt raskt før de kan prøve den på de med Alzheimers, sier Ellingsen.