Droneåvervåkning - Droner kan være svært nyttige til flere forskjellige typer oppdrag, men i gale hender kan de utgjøre stor fare.Ap

Droner kan være svært nyttige til flere forskjellige typer oppdrag, men i gale hender kan de utgjøre stor fare.

Foto: Ap

Frykter zombie-droner

Hva vil tusener av ubemannede luftfartøy gjøre med det allerede overfylte luftrommet i USA, og hva skjer hvis føreren mister kontakten med luftfartøyet?

US Pakistan CIA Drones - En Predator B-drone, avbildet på Naval Air Station i Texas, USA. - Foto: Eric Gay / Ap

En Predator B-drone, avbildet på Naval Air Station i Texas, USA.

Foto: Eric Gay / Ap

Kabul 2004: En tysk overvåkningsdrone tok bilder over den afghanske hovedstaden da et sivilt passasjerfly plutselig dukket opp i dronens kamera.

Passasjerflyet, som inneholdt over 300 reisende, passerte dronen med litt over 50 meters mellomrom. Nettstedet Salon har publisert et bilde fra hendelsen.

Denne nestenulykken er nå grunnlaget for en opphetet diskusjon om hvorvidt det er forsvarlig å dytte inn droner i et allerede trangt luftrom, skriver Salon.

Kritiserer sikkerheten

NRK.no har tidligere skrevet at den amerikanske kongressen vil ha droner over hele USAs luftrom.

De fleste spørsmålene som har reist seg i denne saken går på privatlivets fred og at folk flest ikke vil bli overvåket.

Den offentlige flyadministrasjonen (FAA) og det amerikanske militæret møter nå kritikk som går på sikkerheten rundt de mange planlagte dronene.

Spørsmålet er: Hva vil tusener av ubemannede luftfartøy gjøre med det allerede overfylte luftrommet?

Zombie-droner

Det største problemet med dronene er at føreren, som sitter på bakken, mister kontrollen over dronen. Dette skjedde med en RQ-170 i desember 2011 og førte til at dronen ble «fanget» av Iran.

Det er disse dronene som blir kalt zombie-droner.

– Lost-link-tilfeller er uvanlig, men også den største faren, forklarer det amerikanske forsvaret.

Krever regler

Forrige uke skrev Michael Toscano, president for Association for Unmanned Vehicle Systems International et brev til FAA der han ber om regler – raskt.

– Før denne industrien kan ta av må FAA legge ned regler om hvordan man på en forsvarlig måte kan operere droner ved siden av bemannede luftfartøy, skriver Toscano.

Kongressen har lovet å komme med nye regler for droner under to kilo innen midten av mai. Nye regler for luftfartøyene som kan ha vingespenn på over seks meter og veie flere hundre kilo har ennå ikke kommet.

Lover tiltak innen året er omme

For å unngå kollisjoner i luften har et system kalt «sense and avoid» blitt lagt på bordet. Problemet med dette systemet er at det koster opp til 15 millioner kroner per luftfartssted og kan ta opp til tre år å få installert.

Dette systemet er ennå ikke brukt noe sted i USA.

Som svar til Toscanos tidligere nevnte brev har FAA lovet at det statlige selskapet skal gjøre noe mot slutten av 2012.

– Betydelig arbeid er igangsatt for å sikre sikker integrasjon av ubemannede luftfartøysystemer i det nasjonale luftrommet. FAA er forpliktet til å trygt integrere disse, og vi forventer å publisere foreslåtte regler senere i år, heter det i svaret.

Droner vil bli å se over USAs luftrom i tiden fremover. Så gjenstår det å se om reglene kommer på plass før ulykken er ute.

Hvor brennbar er en bursdag? Eller en laptop i sofaen? Vi tester om gardiner av bomull brenner raskere enn gardiner av polyester og oppdager at den samme madrassen brenner dårligere i England enn i Norge.
Norsk dokumentarserie. Folkeopplysningen ser på fenomenet matallergi og intoleranse. En million nordmenn oppgir at de har matallergi eller er intolerante, men hvorfor tåler vi ikke lenger melk og brød? Programleder Andreas Wahl blir kurert for egne brødtraumer hos en kinesiolog og sender kjernesunne Eva til allergitesting på alternativmarkedet. Sesong 2 (4:6)
Hvorfor tolererer vi ikke offentlig sinne her i landet? Er det så farlig å være litt sint? Abels Tårn. Talk Radio.