Også ytterligere ett overvåkingsfly sendes til området etter opplysningene om at Boeing-maskinen kan ha fortsatt å fly i fire timer etter at det ble meldt savnet.
Kilder i Det hvite hus opplyst torsdag til Washington Post at de ikke vet hvor flyet fløy, om det bare fløy i ring eller om det i det hele tatt var i luften.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein avkreftet torsdag at de har noe datagrunnlag for å anta at flyet fløy i fire timer etter siste kontakt. Men selv om de ikke har noe data, inrømmet Hussein likevel at flyet kan ha flydd etter siste kontakt, og gjorde det klart at de nå vil utvide søket enda mer vestover.
At fokuset nå legges vest for Sørkinahavet, som har vært det primære leteområdet hittil, bekrefter også Vietnam, som ifølge AP fredag morgen melder at de har trappet ned søket i Sørkinahavet etter å ha blitt spurt av malayisiske myndigheter om å sende fly til Malakkastredet lenger sørvest.
Artikkelen fortsetter under bildet
Sprekkdannelser
Fire timer ekstra flytid kan ha ført flyet så langt unna det opprinnelige leteområdet som Indiahavet.
En teori om hva som kan ha skjedd med flyet går ut på at sprekker rundt antennefestet har ført til at oksygen har strømmet ut av flykroppen uten å ødelegge den helt, ifølge Dagbladet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Amerikanske luftfartsmyndigheter kom med advarsler om slike sprekkdannelser i flykroppen på Boeing 777-fly i august i fjor, skriver avisen.
Dersom dette har skjedd med det savnede Malaysia Airlines-flyet, kan passasjerer og piloter ha blitt bevisstløse som følge av plutselig trykkfall.
Problemene med antennefestet kan også forklare at radiosignalene fra flyet stanset.
– Slått bevisstløs
Teorien støttes av tidligere sjef i National Transportation Safety Board (NTSB), Mary Schiavo.
– Det mest sannsynlige er at flyet opplevde dekompresjon. Pilotene stilte inn ny kurs og lavere høyde, helt etter boka for en alarm som indikerer for lavt kabintrykk, og dundret videre på autopilot til drivstoffet tok slutt. Men på 35.000 fots høyde tar det bare rundt 30 sekunder før man blir slått bevisstløs. Dette kan ha skjedd med pilotene, sa Schiavo til radioprogrammet here & now, ifølge Dagbladet.
– MH370 var på service ti dager før katastrofen inntraff, og da ble det sagt noe underlig: Flyet må tilbake for å sjekke noe mer i juni. Jeg lurer på hva dette «mer» er, sier Schiavo videre.
Flyulykken i nærheten av Aten i 2005, der 121 mennesker omkom, skjedde da piloter og besetning mistet bevissten som følge av oksygenmangel.