Hopp til innhold

Har fire teorier om savnet fly

Det er fortsatt ingen spor etter Malaysian Airlines-flyet som forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing lørdag. Nå skal satellitter og infrasoniske sensorer settes inn i søket.

Et fly fra det vietnamesiske flyvåpenet på leting etter spor av det savnede flyet.

Et vietnamesisk militærfly leter etter det savnede flyet.

Foto: KHAM / Reuters

Tolv land deltar nå i letingen etter Boeing 777-flyet med 239 mennesker om bord. Søket foregår over et område på over 90.000 kvadratkilometer, ettersom ingen vet hvor langt flyet kom etter at det mistet all kontakt med omverdenen.

Ifølge luftfartsmyndighetene var siste kommunikasjon med flyet da malaysiske flygeledere ga beskjed om at flyet var på vei inn i vietnamesisk luftrom. Kapteinen skal da ha svart «OK, god natt».

Det har også kommet ubekreftede meldinger om at flyet er sporet til en liten øy vest for Malaysia, stikk motsatt vei av flyets opprinnelige rute.

Malaysiske myndigheter sier de nå konsentrerer seg om fire spor: Kapring, sabotasje, psykiske problemer hos passasjerer eller besetning og andre problemer hos passasjerer eller besetning.

Les: Har fortsatt håp om å finne overlevende

Kapring eller selvmord

Tidligere direktør for amerikanske National Transportation Safety Board, Peter Goetz, sier til CNN at den mest logiske forklaringen nå er at noen har kuttet forbindelsen til senderen og styrt flyet ut av kurs.

– Et slikt avvik fra ruten er rett og slett uforklarlig, sier han.

Man vet ganske nøyaktig hvor flyet var da man mistet kontakt med det. Det tyder på en plutselig katastrofe eller planlagt kutting av kommunikasjon eller strøm, mener han.

Ifølge Washington Post jobber etterforskerne blant annet med å få klarhet i om kapteinen eller styrmannen kan ha hatt så store psykiske problemer at en av dem valgte å styrte flyet for å ta sitt eget liv. Dette skal ha skjedd to ganger på 1990-tallet.

Politisjefen i Kuala Lumpur har også nevnt forsikringssvindel som et mulig motiv.

Les: Interpol: – Lite sannsynlig at det er terror

Leting etter Malaysian Airlines-flyet

Det indonesiske luftforsvaret leter etter MH370.

Foto: Binsar Bakkara / Ap

Leter etter eksplosjonsspor

Dersom flyet har eksplodert i lufta, kan det være en forklaring på hvorfor man ennå ikke har funnet vrakdeler. En eventuell eksplosjon kan skyldes en bombe eller en teknisk feil.

Les også: Kan fly fint med en motor

En ekspertgruppe har nå fått i oppdrag å se etter spor etter en eksplosjon i lufta ved hjelp av såkalt infralyd.

Direktør Lassina Zerbo i Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organisation (CTBTO) sier til CBS at infrasoniske sensorer kan brukes til å overvåke eksplosjoner i atmosfæren.

Sensorene kan pluke opp lavfrekvente lydbølger som mennesker ikke klarer å høre, og kan registrere vulkanutbrudd, jordskjelv og rakettoppskytinger.

– Det er en mulighet for at slik teknologi kan klare å oppdage en eksplosjon i lufta, sier Zerbo.

Les: Kan ha sporet savnet fly på radar

– Kan ha havnet i «blindsone»

Forsvinningsnummeret gjør letingen svært vanskelig.

Flyet er utstyrt med en såkalt svart boks, som gjør lydopptak fra cockpit og registrerer data fra flyet. Boksen sender også ut signaler som skal kunne spores i opptil 30 dager under vann, dersom man kommer nærme nok.

Problemet er at ingen vet hvor langt flyet kom etter at det forsvant fra radaren, og ingen har fått kontakt med flyets transponder, som automatisk skal sende informasjon til flysentralen.

Flyekspert Stewart John ved det britiske ingeniørakademiet sier til Daily Mail at flyet kan ha havnet i et «aeronautisk svart hull», eller en blindsone, og at flyet dermed kan være på et helt annet sted enn der man nå leter.

Dersom begge motorene sviktet, ville piloten ha hatt rundt 20 minutter på seg til å komme seg ned. Det kan bety at flyet har beveget seg over 100 kilometer før det traff land eller vann. Ved et plutselig fall i kabintrykket der pilotene har mistet bevisstheten, kan flyet ha fortsatt på autopilot.

Amerikanske etterforskere spekulerte onsdag i at flyet kunne ha holdt seg i lufta i fire timer etter siste kontakt, men dette ble avvist av malaysiske myndigheter torsdag.

Les: Flymysteriet: Norsk pilot fløy i samme område da flyet forsvant

SISTE NYTT

Siste nytt