Hopp til innhold

– Savnet fly var i luften i fire timer etter siste kontakt

Amerikanske etterforskere har mistanke om at det savnede Malaysia Airlines-flyet var i luften i fire timer etter flyets siste bekreftede posisjon.

Flyet som forsvant i Malaysia

Det var dette flyet som forsvant fra radarskjermene natt til lørdag. Nå mistenker amerikanske etterforskere at noen kan ha skrudd av senderne for å unngå å bli sett på radar.

Foto: Laurent Errera / Ap

Det er amerikanske Wall Street Journal som siterer to kilder med kjennskap til etterforskningen. Hvis teorien stemmer, kan flyet ha tilbakelagt en distanse på over 4000 kilometer og nådd så langt som til den pakistanske grensen, Indiahavet eller til og med Det arabiske hav, basert på flyets fart.

Etterforskerne baserer mistanken på informasjon som automatisk sendes fra flyets motorer til produsenten Rolls-Royce, som del av et overvåkings- og vedlikeholdsprogram.

Amerikanske ant iterror-etterforskere vurderer nå muligheten for at noen på flyet, piloten eller noen andre, omdirigerte flyet etter å ha skrudd av senderne for å unngå å bli sett på radar.

Fremmet tidligere

NRKs Asia-korrespondent, Anders Magnus, sier at disse påstandene har blitt fremmet tidligere, og at man bør være varsom med teorier før flyet er funnet.

– Det er en påstand som også har blitt fremmet av militærsjefen i Malaysia tidligere, og senere blitt trukket tilbake. Så disse tingene er veldig usikre, og jeg tror slik situasjonen er nå så skal man ikke ta noe for gitt før de faktisk fisker opp en vrakdel fra sjøen som kan med sikkerhet sies å høre til det savnede flyet, forteller han.

– At det befinner seg i luften fremdeles er det ingen stor sannsynlighet for, så det må finnes på en eller annen havbunn sannsynligvis.

Brukes til annet formål

Det har hittil ikke kommet konkrete opplysninger som underbygger teorien om at flyet skal ha vært utsatt for en terroraksjon, men etterforskere utelukker ikke muligheten.

På en av brifingene om etterforskningen av det savnede flyet ble det luftet en teori om at flyet ble kapret for å kunne bli brukt til et annet formål, opplyser en kilde til Wall Street Journal.

Overvåkingssystemet i motorene på flyet sender informasjon til Rolls-Royce med 30 minutters intervaller. Informasjonen blir nå analysert for å forsøke å kartlegge flyets rute etter at senderne ble slått av eller sluttet å virke.

SISTE NYTT

Siste nytt