Passasjerfly med 239 om bord savnet

Malaysia Airlines har mistet kontakten med et fly som var på vei til Beijing med 239 mennesker om bord. Selskapet tror at noe katastrofalt har skjedd.

Boeing 777-flyet tok av fra Kuala Lumpur rett over midnatt natt til lørdag lokal tid på en flyvning til Kinas hovedstad, som normalt tar rundt seks timer.

Flyet skulle landet klokka 6.30 i Beijing. Flykontrollen mistet kontakt med flyet rundt to timer etter at det tok av.

Vietnam, Malaysia og Singapore har satt i gang en felles leteaksjon.

Ifølge Malaysia Airlines er det 227 passasjerer fra 14 forskjellige land og et mannskap på 12 på flyet.

153 skal være kinesere, 38 malaysiere, sju indonesiere, sju australiere, fem indere, fire franskmenn og fire amerikanere. Det er også meldt om passasjerer fra New Zealand, Canada, Ukraina, Russland, Italia, Taiwan, Nederland og Østerrike.

Pårørende på flyplassen i Beijing

Slektninger av passasjerene har samlet seg på flyplassen i Beijing. De skal ha fått beskjed om å være forberedt på det verste.

Foto: MARK RALSTON / Afp
Flyplassen i Kuala Lumpur

«La oss be for flight MH370,» står det på skjermene på flyplassen i Kuala Lumpur.

Foto: SAMSUL SAID / Reuters
Toppsjef i Malaysian Airlines Group, Ahmad Jauhari Yahya

Toppsjef i Malaysian Airlines Group, Ahmad Jauhari Yahya, møter pressen ved flyplassen i Kuala Lumpur.

Foto: MANAN VATSYAYANA / Afp

Det er to spedbarn om bord, et kinesisk og et amerikansk, opplyser selskapet. En talskvinne for selskapet sier hun ikke har flere detaljer.

I morgentimene samlet slektninger av passasjerene seg på flyplassen i Beijing, der de skal ha fått beskjed om å være forberedt på det verste. De er nå fraktet til et hotell for å avvente ny informasjon.

Det norske Utenriksdepartementet opplyser at det ikke er nordmenn blant passasjerene.

– Etter den informasjonen vi har, var det ikke nordmenn om bord på flyet, sier pressevakt Astrid Sehl til NRK.

Vietnam: – Styrtet

Vietnam har sendt fly og skip til området for å lete i et område på 11.200 kvadratkilometer, og fiskere i området er bedt om å melde fra dersom de ser tegn til flyet.

Også Malaysia og Singapore har sendt ut letemannskaper.

Malaysias statsminister Najib Razak opplyste lørdag ettermiddag lokal tid at letingen i havområdet som ligger mellom Malaysia og den sørlige kysten av Vietnam nå intensiveres og leteområdet utvides. Men at det foreløpig ikke er noe tegn til det savnede flyet.

Tidligere i dag sa en vietnamesisk marineoffiser at flyet trolig har styrtet i havet vel 200 kilometer fra Tho Chu-øya.

Vietnamesiske marinefartøyer ble derfor kalt inn fra Phu Quoc-øya. Begge øyene ligger sørvest for det sørlige Vietnam.

Like før klokken 10 lørdag morgen kom marinenstyrkene frem til stedet der flyet sist ga livstegn fra seg, uten å finne noe.

– Flyet mistet all kontakt og forsvant fra radaren ett minutt før det skulle over i vietnamesisk luftrom, sier hærens talsmann Vo Van Tuan til AP.

Sjefen for landets sivile luftfart bekrefter at ingen av deres flygeledere var i kontakt med flyet.

Ifølge Flightaware.com forsvant flyet fra radaren 19 minutter etter takeoff, mens det fortsatt var over Malaysia, i 35.000 fots høyde. Flyhøyden bekreftes av selskapet.

Den siste kontakten med flyet skal ha funnet sted 135 kilometer nord for byen Kuala Terengganu klokken 01.30 lokal tid.

Flyselskapet opplyser at det er ingen tegn til at flyet har sendt ut nødsignaler eller at pilotene forsøkte å rapportert inn problemer.

Selskapets toppsjef Ahmad Jauhari Yahya sier at uansett hva som har hendt flyet, så må det ha hendt plutselig og sannsynligvis med et katastrofalt utfall.

Flight HM370 borte fra tavlene

Samtidig har Vietnam endret sin ordbruk i forbindelse med redningsoperasjonen.

En talsmann for Vietnams nasjonale redningstjeneste, generalløytnant Pham Hoai Giang, sier at flyet er styrtet og ikke lenger har status som savnet.

På flyplassen i Beijing er flyet nå også borte fra informasjonstavlene. I seks timer etter forventet ankomsttidspunkt, hadde flight HM370 status som forsinket, nå er den altså helt fjernet.

Pent vær de siste dagene

NRK-korrespondent Hans-Wilhelm Steinfeld er i Ho Chi Minh-byen sør i Vietnam akkurat nå.

– Området i Sør-Kinahavet, hvor marinefartøy fra Vietnam og Malaysia søker etter overlevende, er et stort havområde som er sterkt trafikkert av sivil skipsfart, sier han.

Han forteller at været har vært pent det siste døgnet, slik at flyforholdene ikke kan karakteriseres som mer utfordrende enn vanlig.

At det var så mange kinesere om bord, henger ifølge Steinfeld sammen med at det er en stor koloni av kinesere i Malaysias hovedstad Kuala Lumpur.

Tre hovedteorier

Asia-korrespondent Anders Magnus forteller at spekulasjonene om terrorisme og at flyet muligens styrtet som følge av en eksplosjon raskt kom i kinesiske medier.

– Kineserne er selvfølgelig veldig redde for at det kan være muslimske terrorgrupper fra provinsen Xinjiang som eventuelt kan stå bak et angrep, i og med at det var flest kinesere om bord. Men teorien om en planlagt eksplosjon svekker seg ettersom timene går og det ikke har kommet uttalelser fra noen som sier de står bak handlingen.

– Andre mulige årsaker som kinesiske medier peker på, er materialtretthet eller en mulig «steiling», slik som Air France-flyet som styrtet utenfor Brasil i 2009 opplevde.

– Forsvant i vietnamesisk luftrom

Malaysian Airlines opplyser at den 53 år gamle kapteinen som førte flyet, har vært ansatt i selskapet siden 1981, og har over 18.000 flytimer bak seg. Den 27-årige styrmannen har rundt 2800 timers erfaring.

Malaysia Airlines er ett av Asias største flyselskap, og er kjent for å ha gode sikkerhetsrutiner og få uhell.

Det siste var da et Twin Otter-fly tilhørende datterselskapet MASwings styrtet under landing på Borneo i oktober i fjor, der annenflygeren og en passasjer omkom. Selskapets verste ulykke var da et jetfly styrtet i 1977 i det sørlige Malaysia og alle 93 passasjerer og sju besetningsmedlemmer om bord mistet livet.

Malaysia Airlines flyr hovedsakelig i Asia, men har også ruter til Europa, Midtøsten og Nord-Amerika.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt