Data fra ferdskriveren og taleregistratoren har gitt etterforskerne «et ganske klart bilde» av hva som skjedde med AirAsia-flyet like før det styrtet i Javahavet utenfor Borneo 28. desember i fjor.
Alle de 162 personene om bord omkom.
Uklart hvem som holdt i spakene
Den franske andrepiloten, Remi Plesel (46), holdt i spakene frem til like før ulykken, sier lederen for etterforskningen. Den erfarne indonesiske kapteinen Iriyanto (53) kan imidlertid ha tatt over da flyet brått gjorde en bratt stigning, skriver Reuters.
– Fra en høyde på 32.000 fot, klatret flyet til 37.000 fot på 30 sekund, og så tapte det høyde til 32.000 fot på 30 sekund. Etter det, mistet flyet gradvis høyde, sier Ertata Lananggalih, som er en av etterforskerne, til APTN.
Etterforskerne har enda ikke funnet noe svar på hvorfor flyet styrtet 40 minutter etter at det tok av fra Surabaya i Indonesia på veg til.
Tordenskyer
Etterforskerne sier at ferdsskriveren og taleregistratoren viser at flyet holdt jevn høyde frem til den dramatiske stigningen. Flyet var i god stand da det lettet, og hele besetningen hadde både riktig sertifisering og helsemessig klarering.
Det var tordenskyer opp til 44.000 fot da flyet styrtet, men det er uklart om maskinen fløy inn i disse. Tordenskyer kan skape alvorlig turbulens.
Det har tidligere blitt kjent at kapteinen ba om lov til å gå høyere, men fikk avslag.
Indonesia leverte sin foreløpige rapport om flystyrten til den internasjonale sivile flyorganisasjonen ICAO på onsdag, slik det er påkrevd av internasjonale luftfartsregler.
72 er funnet
Rapporten, som ikke er offentliggjort, består kun av fakta. Den endelige rapporten vil det ta seks til sju måneder å fullføre.
Den indonesiske hæren avsluttet sin deltakelse i leteaksjonen denne uken, etter å ha gitt opp forsøket både på å heve flykroppen og på å finne flere omkomne. Med de to som ble funnet ved Sulawesi er totalt 72 av ofrene hentet opp av sjøen.
Den sivile søk- og redningstjenesten fortsetter å lete etter omkomne, men har langt mindre utstyr enn det hæren kunne tilby.
Kapteinen og andrepiloten forventes å være inne i cockpiten, som ligger flere hundre meter fra resten av flyvraket.