Det viser utskrift fra dialogen mellom flyet og den lokale flykontrollen, skriver Bloomberg ifølge avisen Today Online.
Ble brutt
– Det siste en av pilotene ba om før kommunikasjonen med flyet ble brutt var å stige til 38000 fot, sier leder for det statlige AirNav, Wisnu Darjono, som har ansvaret for flysikkerheten i Indonesia.
– Etter to minutter fikk de tillatelse til å stige til 34000 fot, men da var forbindelsen brutt, sier Darjono som siterte loggen mellom flyet og flykontrollen på en pressekonferanse i dag.
Været i området var dårlig og det var storm på ruten som Flight 8501 skulle ha fulgt. Derfor ønsket pilotene å fly høyere enn marsjhøyden som da var på 32000 fot, eller 9800 meter.
Ifølge AirNav var det seks andre fly i det samme området da pilotene henvendte seg, noe som var grunnen til at det tok såpass lang tid før ulykkesflyet fikk tilbakemelding.
– Flykontrollen kunne ikke gi et umiddelbart svar fordi de måtte sjekke om det var andre fly i nærheten, sier Darjono.
Ifølge datainformasjon fra området så skal Flight 8501 har foretatt en bratt stigning før det styrtet.
Fant halen
I dag fant letemannskaper flere deler av flyet på 29 meters dyp i Javasjøen.
– Vi klarte å spore opp halen på flyet ved hjelp av en sidesøkende sonar, sier Yayan Sofyan til Metro TV.
- Les:
I dag ble også 20 lik funnet, ifølge Indonesias redningstjeneste. 30 omkomne er dermed hentet opp av sjøen siden flyet styrtet 28. desember.
Flyet fra AirAsia var på vei fra Surabaya til Singapore med 162 mennesker om bord da det forsvant 42 minutter etter avgang søndag morgen.
Flyet forsvant fra radaren mens de fløy over Javasjøen. Det kom ingen nødsignaler fra flyet i forkant av forsvinningen.