Det opplyste indonesiske myndigheter i dag på en pressekonferanse der de viste frem taleregistratoren. I helgen ble også flyets ferdskriver hentet opp av havet, men det kan fortsatt gå lang tid før etterforskerne vet hva som skjedde med flyet.
– Selv om begge (de svarte boksene) er funnet, betyr ikke det at operasjonen er over, sier Fransiskus Bambang Soelistyo, som leder redningsarbeidet.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters kan det ta opp mot en måned å analysere dataene.
Taleregistratoren ble funnet på havbunnen i Javasjøen mandag i nærheten av stedet der den første svarte boksen som inneholdt flyets ferdsskriver, ble funnet. I dag ble den hentet av havet.
- Les:
De såkalt svarte boksene, som egentlig er oransje, kan gi svar på hva som skjedde i de skjebnesvangre minuttene før Airbus 320-flyet styrtet med 162 personer om bord den 28. desember i fjor. Alle om bord omkom.
Tar opp pilotenes samtale
Taleregistratoren tar opp all muntlig radiokommunikasjon og lyder fra cockpiten i opptil to timer. Dermed kan etterforskerne høre hva de to pilotene sa til hverandre.
Ferdsskriveren overvåker alle data om flyvningen, som fart, høyde og kurs. Den ble funnet søndag og hentet opp dagen etter.
Taleregistratoren var tirsdag om bord på et indonesisk marineskip. Den vil senere bli sendt til hovedstaden Jakarta for analyser, ifølge Metro TV.
- Les:
Forsvant før nyttår
AirAsia-flyet forsvant fra radarene 42 minutter etter avgang da det var på vei fra Surabaya i Indonesia til Singapore 28. desember.
Letemannskapenes hovedmål har vært å finne de omkomne og de svarte boksene, men de har blitt hindret av dårlig vær. De svarte boksene sender ut signaler i omtrent 30 dager etter en ulykke.
Det nasjonale søk- og redningsbyrået i Indonesia meldte mandag at det var en eksplosjon i AirAsia-flyet som styrtet i Javasjøen i desember. En tjenestemann sa at det trolig var en dramatisk endring i kabintrykket som førte til eksplosjonen. En etterforsker i den indonesiske havarikommisjonen sa imidlertid at det ikke finnes noen bevis for at det var en eksplosjon i flyet før det traff vannet.