Det startet allerede 9. april da senkingen av Blücher forsinket tyske tropper i å nå frem til Norges gull og sjefen for Norges Bank vant verdifull tid til å organisere transport av 3000 gullbarrer, til sammen 50 tonn gull.
Den dyrebare lasten ble fraktet i lastebiler opp til Lillehammer og videre i tog til Åndalsnes.Deretter fraktet lastebiler den verdifulle bagasjen til Molde.
De lyktes i å få noe av gullet over i engelske kryssere i Åndelsnes og i Molde, men ikke alt siden de ble utsatt for bombeangrep. Dermed ble nesten 20 tonn av gullet fraktet til Gjemnes, og så videre til Frøya i fem fiskebåter.
Men ferden ble for farlig og det er da de to erfarne skipperne Esten Larsen og Karl Reppe fra Frøya, ble tilkalt.
Lastet om natten
75 år senere er sønnen til Karl Reppe, Guttorm, på vei til et godt gjemt minnesmerke ved Inntian på Frøya.
Det var her fiskeskøytene «Stølvåg» og «Alfhild II» lå i skjul da gullet ble losset over fra romsdalsbåtene natt til 5. mai 1940.
Guttorm Reppe var ti år da krigen brøt ut og husker godt den spente tiden.
– Det var dramatisk og engasjerende, men skrekken lå jo der hele tiden. Ingen visste at båtene med gullet var kommet. Det eneste de var redde for, var flyobservasjoner, forklarer Guttorm Reppe til NRK.
Guttorm husker at han syntes det var rart av faren reiste ut igjen så raskt, for han akkurat var kommet hjem fra fiske.
– Ingen ville si noe, alt var strengt hemmelig, minnes Reppe.
Ble sett av tyske fly
5. mai kastet «Alfhild» og «Stølvåg» loss, tungt lastet med deler av nasjonens rikdom. Kursen var satt mot Tromsø, men flere ganger var de nær ved å bli avslørt av tyske fly som inspiserte båtene.
– Pappa var kledd som fisker og stilte seg opp og lot som om han var interessert i flyet. Da mistet flyet interessen og trodde det var en fisker som var på vei hjem etter fangst, sier Reppe.
Gullet kom trygt frem i Tromsø 9. mai og ble senere samme måned fraktet til England. I løpet av sommeren ble gullet sendt med konvoier til USA og Canada.