– Vi bare koser oss i dag, for vi er godt fornøyd med oss selv, sier Bjørn Johan Jacobsen som har vært prosjektleder for kanalen.
For nøyaktig ett år siden skjedde lanseringen av en ny kanal i NRK som skulle treffe en ny målgruppe. De som følte seg for gammel for NRK P1, skulle få en egen kanal som traff dem. Resultatet ble P1+.
– De som kalte det radio rullator, ser seg til siden i dag, sier Jacobsen.
- Les også:
Kjempesuksess
For kanalen har knust sine egne mål. Målet var 100 000 lyttere. Et par måneder senere hadde kanalen det dobbelte, og lyttertallene fortsetter å stige.
– Jeg har jobbet i radio i 25 år. Jeg har aldri opplevd en sånn takknemlighet for at kanalen har kommet.
Man må ha en DAB+-radio for å få inn kanalen, noe som skapte en viss skepsis før premieren. Resultatet ble tusenvis av eldre som valfartet til elektronikkbutikker for å få seg en ny radio.
– Du kan faktisk erobre lyttere selv om man må betale en tusenlapp for å lytte på oss, sier Jacobsen.
- Les også:
Vant pris
Kanalen stakk også av med den gjeve fagprisen under radiodagene i Oslo. Frokostradioen ble også nominert for beste morgenflate.
Det blir ingen stor feiring, for sendingene skal gå som vanlig i dag også. I kveld får de likevel muligheten til å feire seg selv litt ekstra.
– Vi har ikke så mye penger å feire for, men vi skal spise en bedre middag sammen i kveld.