Samferdselsdepartementet ga nylig Vegdirektoratet beskjed om at nye motorveier i klassen H8 og H9 heretter skal dimensjoneres for fartsgrense på 110 km/t.
Kravet gjelder nasjonale hovedveier med årsdøgnstrafikk (ÅDT), eller biler per døgn, på 12.000-20.000 og over 20.000.
I dag er ÅDT på E6 mellom Ranheim og Værnes omtrent på 19.000. Veien skal utvides til doble tunnelløp og fire felt, med dagens fartsgrense på 90 kilometer i timen.
– Føringen om høyere hastighet får ikke innvirkning for vårt prosjekt, men for fremtidige strekninger, etter det vi har fått beskjed om, sier Joar Nordtug i Statens vegvesen til NRK.
Bakgrunnen for at veiutvidelsen er trafikksikkerheten i Være- Stavsjøfjell- og Helltunnelen. Når ÅDT er over 10.000, er kravet nemlig doble løp. I tillegg planlegges det fire felt mellom tunnelene for å øke kapasiteten.
- LES OGSÅ: Samferdselstall for Trøndelag
Andre krav
– Å skulle bygge for 110 kilometer i timen betyr en helt ny vei på store deler av strekningen. Det er helt andre krav til kurvatur og siktlinjer enn på en 90-strekning, forteller Nordtug.
Planleggingen for 90 kilometer i timen er i tråd med en konseptvalgutredning (KVU) for strekningen.
Ifølge Statens vegvesens prognoser kan ÅDT på E6 mellom Ranheim og Værnes øke til et sted mellom 25.000 til 30.000 i 2040.
– Hensynet til kapasitet blir ivaretatt så lenge det blir fire felt på strekningen, sier Nordtug.
- LES OGSÅ: Firefelts vei åpner i Stjørdal
Mener det haster med doble løp
Malviks ordfører Terje Granmo (Ap) mener det haster å få i gang utbyggingen, og få på plass doble tunnelløp.
– Hver gang Statens vegvesen stenger tunnelene på E6, geleider de trafikken ned på fylkesvei 950 gjennom Malvik. Da står bilene i kø gjennom det tettbygde området, sier Granmo til NRK.
I Nasjonal transportplan forutsettes det at E6-utbyggingen på strekningen bompengefinansieres.
– Foreløpig er ikke kommunene Trondheim, Malvik og Stjørdal enige om finansieringen, sier Nordtug i Statens vegvesen.