Sør-Trøndelag
Veg
• E 39
107 millioner kroner er foreslått til E39 Harangen – Høgkjølen i Orkdal kommune. Prosjektet omfatter bygging av 10,5 kilometer veg, der 7,5 kilometer er ny veg fra Høgkjølen til Stokkhaugen på fylkesveg 714. På fylkesveg 714 skal det bygges en om lag 800 meter lang tunnel gjennom Harangshammeren. Derfra vil E39 følge dagens fylkesveg 714 og fylkesveg 710 til Orkanger. Omleggingen vil føre til omklassifisering av dagens E39 mellom Høgkjølen og Orkanger til fylkesveg.
Den nye vegen bygges ut med 10 meter bredde og forsterket midtoppmerking fra Harangen til Stokkhaugen og med 8,5 meter bredde videre til Høgkjølen. Anleggsarbeidene startet høsten 2012, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i september 2015. I tillegg til de foreslåtte midler i 2015 er det satt av 30 millioner kroner i statlige midler til refusjon til Sør-Trøndelag fylkeskommune.
I budsjettforslaget er det også satt av midler til planlegging av E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag.
• E6
I budsjettforslaget er det prioritert midler til å videreføre prosjektet E6 Oppdal sentrum. Anleggsarbeidet tok til i september 2013, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i august 2015.
100 millioner kroner er foreslått til E6 Vindåsliene – Korporalsbrua i Midtre Gauldal kommune: Prosjektet er første etappe i en delvis bompengefinansiert utbygging av E6 mellom Ulsberg og Melhus. Det foreligger godkjent feguleringsplan for strekningen, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) gjenstår. Samferdselsdepartementet vil legge fram en egen proposisjon om utbygging og finansiering av prosjektet E6 Vindåsliene – Korporalsbrua så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.
Til E6 Jaktøya – Klett – Sentervegen er det foreslått 200 millioner kroner. Av dette forutsettes 100 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Prosjektet er delvis bompengefinansiert innenfor Miljøpakke Trondheim trinn 2. Prosjektet omfatter utbygging av E6 til firefelts over en strekning på 7,9 kilometer. Tilrettelegging for gående og syklende ivaretas ved bygging av 3,5 kilometer gang- og sykkelveg fra Klett og nordover til Heimdal langs fylkesveg 900 (Heimdalsvegen). Det foreligger godkjente reguleringsplaner for prosjektet, men arbeidet med ekstern kvalitetssikring (KS2) pågår. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til styringsramme og kostnadsramme så snart det foreligger nærmere avklaringer og før anleggsstart. Det er lagt opp til anleggsstart høsten 2015, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2018.
82 millioner kroner er foreslått til E6 Nidelv bru – Grillstad i Trondheim. Av dette beløpet forutsettes 23 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Utbyggingen omfatter om lag 5,4 kilometer firefelts veg, medregnet den 2,6 kilometer lange Strindheimtunnelen på 2,6 kilometer under Møllenberg og fram til Strindheimkrysset. Anleggsarbeidet startet i 2009, og prosjektet ble åpnet for trafikk i juni i år. Midlene i 2015 går til restarbeider.
Innenfor Miljøpakke Trondheim er det prioritert statlige midler og bompenger til å bygge gang- og sykkelveg på E6 Klett – Heimdal.
Innenfor foreslåtte bevilgninger til fornying av riksvegnettet er det satt av midler til strakstiltak i tunnelene på E6 mellom Ranheim og Værnes i Sør- og Nord-Trøndelag.
Det er satt av midler til planlegging av strekningen E6 Ulsberg – Melhus. Midler er også satt av til planlegging av E6 Ranheim – Værnes, i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
• Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene: Utvidet låneramme
Regjeringen foreslår at ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene utvides. For 2015 foreslås en låneramme på tre milliarder kroner, mot to milliarder kroner i 2014. Investeringsrammen for Sør-Trøndelag i 2015 blir etter dette 190,3 millioner kroner, mot 118 millioner kroner i 2014.
• Fylkesvegene: Kompensasjon for merutgifter til å oppfylle tunnelforskrift
Over budsjettet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet er det for 2015 foreslått å bevilge 272 millioner kroner som kompensasjon til fylkeskommunene for merutgifter til å oppfylle kravene i en forskrift om sikkerhetstiltak i tunneler på fylkesvegnettet. Til Sør-Trøndelag er det satt av 12 millioner kroner til slik kompensasjon.
Jernbane
10 millioner kroner er satt av til å sluttføre ”Byggetrinn 1 ved Trondheim stasjon”. Prosjektet omfatter nye atkomster til plattformene på stasjonen, heving av plattformer og nye plattformtak. Prosjektet er første trinn i en større utvikling av Trondheim stasjon, noe som vil gi ny tverrforbindelse over stasjonsområdet til Brattøra.
På Trønderbanen legges det opp til å forlenge togpendelen Steinkjer – Lerkendal til å omfatte stasjonene Melhus, Ler og Lundamo sør for Trondheim.
Luftfart
For 2015 er det foreslått tre millioner kroner til å videreføre det statlige driftstilskuddet til Ørland lufthavn.
Belønningsordning og bymiljøavtale
Regjeringen foreslår i alt 975,6 millioner kroner til Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene. Trondheimsregionen har inngått en fireårig avtale med staten om arbeid og mål som er i samsvar med formålet med ordningen. Avtalen, som gjelder for 2013-2016, har en økonomisk ramme på til sammen 620 millioner kroner for tildeling av statlige belønningsmidler. For 2015 er det t lagt til grunn en tildeling av 170 millioner kroner til Trondheimsregionen.
Samferdselsdepartementet har i år fastsatt et endelig rammeverk for bymiljøavtaler. Det er et mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Løsningene som velges må også sikre bedre framkommelighet totalt sett. Staten, fylkeskommunene og kommunene vil derfor gå sammen i forhandlinger og forplikte seg til å følge opp felles mål som nedfelles i en helhetlig bymiljøavtale.
Samferdselsdepartementet tar sikte på å starte forhandlinger med Trondheim om bymiljøavtale høsten 2014 eller våren 2015. Hvis det blir enighet, kan en bymiljøavtale gjelde fra 2015. Eventuelle statlige midler forutsettes benyttet til programområdetiltak på riksveg. En forutsetning for at eventuelle midler skal bli utbetalt er at det inngås en bymiljøavtale med Trondheim som gjelder fra 2015.
Trondheim har avtale om belønningsmidler for perioden 2013-2016.
Belønningsordningen og bymiljøavtalene har felles mål og omfatter i stor grad bruk av like virkemidler. Hvis det inngås en bymiljøavtale, kan belønningsordningen innlemmes i bymiljøavtalene. Det forutsettes imidlertid at avtalte belønningsmidler for 2015 og 2016 vil bli utbetalt uavhengig av om det inngås en bymiljøavtale eller ikke.
Kystforvaltning
Regjeringen foreslår i alt 64 millioner kroner som tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak.
• Hitra kommune får nær 1,1 million kroner i tilskudd til arbeid med utdyping i Sætervågen.
• Hitra kommune fikk i 2014 et tilsagn om 9 millioner i tilskudd til kai i Sandstad. Tilskuddet kan utbetales i 2015
Nord-Trøndelag
Veg
• E6
Innenfor foreslåtte bevilgninger til fornying av riksvegnettet er det satt av midler til strakstiltak i tunnelene på E6 mellom Ranheim og Værnes i Sør- og Nord-Trøndelag.
Det er satt av midler til planlegging av disse prosjektene: E6 Grong – Nordland grense, E6 Kvithammar – Åsen, E6 Åsen - Steinkjer og E6 Ranheim – Værnes.
• Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene: Utvidet låneramme
Regjeringen foreslår at ordningen med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene utvides. For 2015 foreslås en låneramme på tre milliarder kroner, mot to milliarder kroner i 2014. Investeringsrammen for Nord-Trøndelag i 2015 blir etter dette 140 millioner kroner, mot 92 millioner kroner i 2014.
• Fylkesvegene: Kompensasjon for merutgifter til å oppfylle tunnelforskrift
Over budsjettet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet er det for 2015 foreslått å bevilge 272 millioner kroner som kompensasjon til fylkeskommunene for merutgifter til å oppfylle kravene i en forskrift om sikkerhetstiltak i tunneler på fylkesvegnettet. Til Nord-Trøndelag er det satt av 3 millioner kroner til slik kompensasjon.
Jernbane
• Modernisering av Trønder- og Meråkerbanen
154 millioner kroner er foreslått til prosjektet Modernisering av Trønder- og Meråkerbanen. Prosjektet omfatter elektrifisering av de to banene og nytt dobbeltspor Hell-Værnes.
I første omgang skal det bygges dobbeltspor på strekningen Hell – Værnes.
Utskifting av Stjørdalselva bru fra 1900 inngår som en del av byggingen av dobbeltspor fra Hell stasjon og fram til Værnes. Det nye dobbeltsporet vil øke hastigheten og kapasiteten i togframføringen på Trønderbanen. Prosjektet legger også til rette for bedre utnyttelse av kapasiteten i Gevingåsen tunnel som ble åpnet i 2011 og bidrar til kortere kjøretid mellom Trondheim og Steinkjer.
Prosjektet har også sammenheng med ombyggingen av Værnes holdeplass.
Byggeplan for strekningen Hell – Værnes blir ferdig høsten 2014. Det nye dobbeltsporet planlegges tatt i bruk i 2017/2018 og sluttføres i 2018. Prosjektet legger til rette for senere elektrifisering av strekningen.
For prosjektet ”Elektrifisering av Trønder og Meråkerbanen” videreføres planlegging av elektrifisering ved at det utarbeides detaljplan og underlag for ekstern kvalitetssikring (KS2). Det legges også opp til detaljplanlegging av nye omformerstasjoner ved Stjørdal og Steinkjer for å håndtere økt togtrafikk på banestrekningene.
65 millioner foreslås til fornying av Nordlandsbanen på strekningen Steinkjer – Mo i Rana.
Kilde: Samferdselsdepartementet.