Årsaken er funn av store mengder kvikkleire i Holmvikbogen i Verran. Det viser nye beregninger fra Statens vegvesen.
- LES OGSÅ:
– Vanskelige grunnforhold
– Jeg har fått informasjon fra Statens vegvesen om at det er svært vanskelige grunnforhold i Holmvikbogen. Dette betyr at det blir betydelige overskridelser for prosjektet, sier fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tor Erik Jensen, til Namdalsavisa.
Ifølge Trønder-Avisa kan funnet av mye kvikkleire i Holmvikbogen gi ekstrakostnader på rundt 300 millioner kroner.
Ordførerne møtes
Fredag skal ordførerne i Namsos, Steinkjer, Namdalseid, Verran, Osen og Flatanger orienteres om framdriften i prosjektet. Da vil også de nye utfordringene i sørdelen av prosjektet bli diskutert.
Kommunene har sammen med Nord-Trøndelag fylkeskommune i flere år kjempet for å få utbedret fylkesveg 17 mellom Asphaugen i Steinkjer og Namsos. Dette er en strekning på seks mil med mye trafikk.
- LES OGSÅ:
Tidligere har Namdalseid sagt nei til å være med videre, men samarbeidet med de andre kommunene ble tatt opp igjen i fjor. Samtidig har prislappen økt fra 1,4 til 1,8 milliarder kroner de siste årene. Nå kan totalprisen passere to milliarder kroner.
Verken Statens vegvesen eller Tor Erik Jensen vil si så mye mer om de nye utfordringene for prosjektet, før etter møtet med ordførerne på fredag. Men det som virker klart, er at det vil bli harde diskusjoner om ny finansiering eller kutt i andre deler av utbyggingsprosjektet.
Mer bompenger
I nord består utbedringen av fylkesveg 17 av 21 mindre tiltak. I sørdelen av prosjektet er det vegomleggingen mellom Sprova og Kvarving, med bru over Holmvikbogen, som koster mest penger.
- LES OGSÅ:
I utgangspunktet skal bilistene betale 60 prosent av kostnadene gjennom bompenger, mens fylkeskommunen skal bidra med resten. Nå kan det bli aktuelt at bilistene må bidra med mer, men dette er langt fra avklart.
I Namsos er arbeidet med utbedringen av Bangsund-svingene allerede godt i gang. Det samme er arbeidet med ny gang- og sykkelveg på Spillum.
- LES OGSÅ: