Hopp til innhold

NSB kan spare 1847 bilreiser rundt jordkloden

Klimaeffekten blir stor når Trønderbanen og Meråkerbanen i 2023 får elektriske tog, og det blir dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal.

Tog

Nye og miljøvennlige elektriske tog vil gi stor klimaeffekt på Trønder- og Meråkerbanen.

Foto: NSB

Tiltakene vil gi en klimaeffekt tilsvarende utslipp fra 1800 bilturer rundt jorda hvert år, viser analyser fra Asplan Viak. Selve prosjektplanleggingen av strekningene starter i løpet av høsten.

– Vi tror at vi starter med å bygge i løpet av 2017. Det er i alle fall helt sikkert at det kommer til å gå strøm både til Steinkjer og Storlien i 2023, sier prosjektleder i Jernbaneverket Brede Normoen til NRK.

Fått laget analyser

Både NSB og Jernbaneverket har fått laget analyser på hva det betyr for miljøet å skifte ut dieseltogene med elektriske tog.

– Når vi kjører elektrisk til både Storlien og Steinkjer vil reduksjonen av utslipp bli på cirka 12.000 CO₂-ekvivalenter, sier Normoen.

elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen er planlagt ferdig i 2023, og vil koste rundt regnet 2,8 milliarder kroner. Nå viser en mijøanalyse en betydelig klimaeffekt - tilsvarende utslippet fra over 1800 bilturer tur retur månen

VIDEO: Både NSB og Jernbaneverket har fått laget analyser på hva det betyr for miljøet å skifte ut dieseltogene på Trønder- og Meråkerbanen med elektriske tog.

Stor befolkningsvekst

Fra Trondheim og videre nordover i Norge er det i dag ikke strømnett på jernbanen, men utelukkende diesellokomotiv som går.

Hilde Lyng

Salgs- og markedsansvarlig i NSB, Hilde Lyng.

Foto: Aksel Kroglund Persson / NRK

Reisetiden fra Trondheim til Værnes er 33 minutter, og reisetiden for pendlende mellom Trondheim og Steinkjer er rundt to timer. Hver dag pendler rundt 5000 mellom disse to byene.

– I Trondheimsområdet er det ventet stor befolkningsvekst, der byen og områdene rundt allerede har store trafikale utfordringer. Toget kan frakte mange mennesker på én gang. Det er godt å vite at togtilbudet kan bidra til at flere setter igjen bilen og heller tar toget, sier salgs- og markedsansvarlig i NSB, Hilde Lyng.

Jernbaneverket har anslått at kostnaden for elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen er på 2,78 milliarder kroner, opplyste de i fjor.