Tiltakene vil gi en klimaeffekt tilsvarende utslipp fra 1800 bilturer rundt jorda hvert år, viser analyser fra Asplan Viak. Selve prosjektplanleggingen av strekningene starter i løpet av høsten.
– Vi tror at vi starter med å bygge i løpet av 2017. Det er i alle fall helt sikkert at det kommer til å gå strøm både til Steinkjer og Storlien i 2023, sier prosjektleder i Jernbaneverket Brede Normoen til NRK.
Fått laget analyser
Både NSB og Jernbaneverket har fått laget analyser på hva det betyr for miljøet å skifte ut dieseltogene med elektriske tog.
– Når vi kjører elektrisk til både Storlien og Steinkjer vil reduksjonen av utslipp bli på cirka 12.000 CO₂-ekvivalenter, sier Normoen.
Stor befolkningsvekst
Fra Trondheim og videre nordover i Norge er det i dag ikke strømnett på jernbanen, men utelukkende diesellokomotiv som går.
Reisetiden fra Trondheim til Værnes er 33 minutter, og reisetiden for pendlende mellom Trondheim og Steinkjer er rundt to timer. Hver dag pendler rundt 5000 mellom disse to byene.
– I Trondheimsområdet er det ventet stor befolkningsvekst, der byen og områdene rundt allerede har store trafikale utfordringer. Toget kan frakte mange mennesker på én gang. Det er godt å vite at togtilbudet kan bidra til at flere setter igjen bilen og heller tar toget, sier salgs- og markedsansvarlig i NSB, Hilde Lyng.
Jernbaneverket har anslått at kostnaden for elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen er på 2,78 milliarder kroner, opplyste de i fjor.