Hopp til innhold

Klimaselskaper slår seg sammen

Ifølge den interne nettsiden til Statens vegvesen kan Transnova og Enova bli slått sammen til ett selskap

Antarktis
Foto: HANDOUT / Afp

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Transnovas leder Erlend Solem kjenner foreløpig ikke til detaljene rundt en mulig sammenslåing, men mener det vil være positivt for begge parter.

Felles miljømål

Erling Solem

Transnova og Enova har felles mål og samarbeider tett, så en sammenslåing kan være positivt, mener Transnovas leder Erlend Solem.

Foto: Transnova

– Vi har veldig parallelle arbeidsoppgaver og felles mål, og har et nært samarbeid i flere saker, sier Solem.

Enova SF eies Olje- og energidepartementet, og ble etablert av Stortinget i 2001 for å være pådrivere for en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon i Norge.

I dag har selskapet ca 60 medarbeidere, alle lokalisert i Trondheim.

Transnova er etablert av Samferdselsdepartementet, og jobber for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren i Norge.

LES OGSÅ: Transnova til Trondheim

De har ca 10 ansatte, og holder til omtrent vegg i vegg med Enova på Elgseter i Trondheim.

Solem tror en sammenslåing kan gi muligheter for en bedre helhetstenking i miljø- og klimaspørsmål.

Samarbeider til sjøs

– Ett område der vi allereder jobber tett er på sjøsiden. Det er et viktig område for Norge, og utviklingstiltak her blir eksportert internasjonalt.

Erlend Solem nevner utbyggingen av landstrømsanlegg som et omfattende tiltak med stor miljøgevinst.

Stor miljøgevinst

– Båtene får elektrisk strøm istedet for å gå på diesel når de ligger ved land. Bare for Color Lines ferger alene tilsvarer det utslippene fra 1700 biler, sier Solem.

LES OGSÅ: Ferger får landstrøm

– Den største utfordringen Transnova har i dag, er at vi ikke har en finansieringsform som gir rom for større utbygginger av infrastruktur, for eksempel til sjøs. Dette har Enova, sier Solem.

LES OGSÅ: Sitter på en milliard miljøkroner