Hopp til innhold

Satser på sykkelekspressvei i Tromsø

Her er Troms-prosjektene som det anbefales å satse på i Nasjonal transportplan.

Sykkelvei

En sykkelvei slik som denne på Gaustad i Oslo, kan bli aktuelt også i Tromsø.

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

  • Sykkelekspressveg på E8 i Tromsø, mellom Solligården, Tromsgården og Tomasjord. Dette blir en helt ny måte å legge til rette for sykkeltrafikk. For byene er målet å få en sykkelandel på mellom 10 og 20 prosent av de daglige reisene, ifølge etatene.
  • I siste seksårsperiode prioriteres statlige midler til omlegging av E8 på strekningen Laukslett–Sørbotn inn mot Tromsø. Prioriteringen er betinget av at det blir lokalpolitisk tilslutning til delvis bompengefinansiering
    av prosjektet.
  • Skredsikringsprosjektet E6 Indre Nordnes–Skardalen i Troms foreslås startet opp i første fireårsperiode.
  • Dersom rammen økes med 20 prosent, går transportetatene inn for å forsere prosjektene E6 Hålogalandsbrua.
  • Videre prioriteres statlige midler til å bygge om atkomsten fra E8 til nordre del av Tromsø havn i Breivika. Dersom det blir tilslutning til å forlenge eksisterende ordning med drivstoffavgift i Tromsø, vil det bli rom for en mer omfattende utbygging i Tromsø-området.
  • Det prioriteres også midler til videre skredsikring av E10 i Vest-Lofoten
    og E8 i Lavangsdalen i Troms.
  • Dersom rammen økes med 20 prosent, går transportetatene inn for å forsere prosjektene E6 Indre Nordnes–Skardalen og E6 Tana bru. I siste seksårsperiode prioriteres utbedringer av E8 på strekningen Riksgrensen–Skibotn i Troms. Dersom rammen økes med 45 prosent, prioriteres forsering av prosjektet E8 Riksgrensen–Skibotn. I siste seksårsperiode prioriteres prosjektene E6 Nordkjosbotn–Hatteng og E6 Sørkjosfjellet i Troms.
  • Videreføre det internasjonale samarbeidet i nordområdene med Joint Barents Transport Plan, hvor det er avtalt et samarbeid mellom Norge og Finland om utviklingen av E8 og riksvei 93.
  • Sikkerhet til sjøs utvikles videre i det arktiske området gjennom BarentsWatch og annet multilateralt samarbeid.
  • Ønsker å sette av 66,5 milliarder kroner til bymiljøavtaler i ni byområder. Pengene skal da gå til prosjekter som skal få ned persontrafikken i byene.