– Dette er en total mangel på respekt for lokaldemokratiet. Vi har valgt en trasé, og så velger staten å overkjøre lokaldemokratiet på en vanvittig måte, sier byrådsleder i Tromsø, Øyvind Hilmarsen.
Tirsdag var politikere fra SV, Sp og Arbeiderpartiet i Ramfjord for å offentliggjøre at staten nå tar over utbyggingen av E8 gjennom Ramfjord.
- Les også:
- Les også:
I 2008 vedtok Tromsø kommune å bygge ny trasé i Ramfjord. Forslaget, som innebærer ei bru over Ramfjorden, var anbefalt av Statens vegvesen og skulle gå på vestsiden av fjorden.
I 2012 gjorde kommunestyret i Tromsø om på avtalen. De ville heller gå for en trasé på østsiden, med tunnel gjennom Fagerfjell.
Måtte ta hensyn
– Denne prosessen ble påbegynt i 1988. Slik den sto nå, så den uløselig ut, sier Ellen Øseth (SV), satssekretær i miljøverndepartementet.
- Les også:
– Å bestemme oss for å overta prosjektet var ikke enkelt. Vi ønsker ikke at staten skal gripe inn i den politikken innbyggerne selv har stemt på. Men likevel må trafikksikkerhet, og liv og helse veie tyngre, sier hun.
I et brev fra Miljøverndepartementet står det at de nå gir oppgaven til staten fordi de anser det som viktig at prosjektet blir gjennomført i løpet av Nasjonal transportplan for 2014–2023. Blant annet ønsker de fortgang for å kunne gjøre hverdagen tryggere for dem som ferdes og bor langs strekningen så fort som mulig.
– Billigere og bedre
– Vi går for det alternativet som er anbefalt av Statens vegvesen, på vestsiden av fjorden. Forslaget til kommunen blir å koste mye mer, blant annet på grunn av tunnelen som var planlagt. Tunnelen vil også føre til at prosjektet vil ta enda lengre tid for å bli realisert, sier Ellen Øseth.
- Les også:
Hun mener også at trafikksikkerheten for dem som bor langs veien ikke vil bli bedre med det østre alternativet.
Tror ikke på fortgang
Øyvind Hilmarsen tror ikke veiutbyggingen vil gå noe fortere nå som staten tar over prosjektet.
– Ifølge Nasjonal transportplan er det ikke avsatt penger til å bygge ut denne vegen før i den siste perioden, sier han.
Ellen Øseth kan ikke gi noe klart svar på når de forventer å være i gang med byggingen.
– Det skulle vært satt i gang nå. Planene ligger klare, men vi håper å være i gang innen to tre år. Prosjektet vil i alle fall gå raskere enn dersom kommunen skulle hatt ansvaret, mener hun.
Ny regjering kan forandre alt
Mye tyder på at vi får et regjeringsskifte etter årets valg.
- Les også:
Øseth tror ikke en borgerlig regjering vil påvirke de avgjørelsene som når er tatt rundt veiprosjektet.
– Det er selvfølgelig mulig at de går tilbake på planene, men jeg tror det er mye som skal til for at de gjør det. Både av trafikksikkerhetsmessige grunner og med tanke på tidsaspektet, sier hun.