Hopp til innhold

Første lærermastere utdannet ved UiT: – Viktig for hele landet

Forskning blir fra 2017 en integrert del av den norske lærerutdanningen, men allerede i vår blir pilotkullet uteksaminert fra Universitetet i Tromsø

Torbjørn Røe Isaksen

Utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen mener det er flere grunner til at lærerutdanninga skal bli mastergradsutdanning.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Regjeringen har bestemt at lærerutdanningen skal bli en femårig mastergradsutdanning med integrert forskning fra 2017.

Men allerede i vår blir pilotkullet uteksaminert fra Universitetet i Tromsø, og mandag fikk noen av studentene presentere arbeidet sitt for utdanningsministeren.

– Det har vært spennende, interessant og en annerledes måte å tilnærme seg skole på. Jeg føler at jeg har fått en dypere forståelse, spesielt innenfor områdene jeg har forsket på, sier Silje Elisabeth Isaken fra Kvænangen til NRK.

Inspirert av Finland

– Den måten vi har skrevet master på har vært interessant. Vi har fått vært ute i skolen framfor å bare lese teori, sier Kristine Bjerkmo fra Lavangen som er en av 62 studenter i pilotkullet, som ikke bare jobber profesjonsrettet, men også hatt forskning som en del av studiene.

Universitetet i Tromsø

Universitetet i Tromsø uteksaminerer til våren de første lærerstudentene som har gått mastergradsutdanning.

Foto: NRK

Hun synes studiene har en god blanding av teori og praksis.

– Vi har blant annet hatt eksamensoppgaver gjennom alle årene hvor vi har forsket. Vi har hatt små oppdrag hvor vi har funnet ut av ting. De er flinke til å integrere praksis og gjøre praktiske oppgaver.

Master i lærerutdanning ble til da Universitetet i Tromsø ble slått sammen med Høyskolen i Tromsø i 2009. Inspirasjonen ble hentet fra Finland, som i over 40 år har hatt en forskningsbasert lærerutdanning.

– Dette er viktig for hele landet

For prorektor Wenche Jakobsen har masterutdanningen vært selve hjertebarnet.

– I dag er jeg så rørt og glad. Det er en skolepolitisk dag, ikke bare for Tromsø, men for hele landet.

Hun mener at noe av det viktigste med utdanningen er at vi får lærere som kan og vil være med å endre norsk skole i positiv retning.

– At utdanningen er praksisnær, selv om den er akademisk, sier Jakobsen til NRK.

Mener det vil gi lærere bedre bagasje

Nå følger de andre lærerutdanningene etter. Fra 2017 blir hele lærerutdanningen i Norge gjort om til mastergradsutdanning.

– Det er to viktige grunner til det. Det aller viktigste er at det de gjør med de forskningsoppgavene er å gå ut i sektoren, finne svar på konkrete problemstillinger og diskuterer det. Det trenger vi mer av i norsk skole. Den andre grunnen er at dette gir lærere bedre bagasje når det gjelder fag og å være i praksis, sier utdanningsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Han er ikke redd for at det skal bli for mye teori og for lite praksis, og mener utdanningen vil være et løft for hele landet.