Flyekspert og professor ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen, mener konseptet til Flynonstop var forlokkende.
– Konseptet med god beinplass, god mat og høy kvalitet høres ganske greit ut. Problemet blir at færre seter blir for kostbart. Det var fjorten seter som da ikke ga inntekt. Da må du øke prisene, sier Steen til NRK.
Han legger til at markedet var rettet mot fritid og da er pris avgjørende.
- Les også: Flynonstop begjærer oppbud
- Les også: Kan tape penger på konkurs
Sårbart
Steen mener at selskapet var sårbart med ett fly og for mange reisemål. Professoren ved Norges Handelshøyskole mener at selskapet burde hatt litt mindre ambisiøse mål.
– Det er lett å stå på utsiden og si hva som er lurt, men det er viktig å gi honnør til de som har prøvd. De burde kanskje ha valgt en eller to ruter, mener Steen.
– Nå hadde selskapet en landsdel som støttet dette. Hva har det hatt å si?
– Jeg tror at det har betydd mye, men det er sånn en gang at folk vil bestemme over egen lommebok når de skal reise. Folk var ikke villige til å betale prisen selskapet opererte med. Det kan virke som at det var for dyrt for det markedet var villig til å betale, mener Steen.