Politiet mener samme gruppe ungdommer står bak ugjerningene.
– De aller fleste bussranene er oppklart. Dermed vet vi jo hvem som står bak dem, sier etterforskningsleder Dag Tallaksen ved Kristiansand Politistasjon til NRK.no.
«Barnevernsbanden»
En såkalt «barnevernsbande» herjet Sørlandet i fjor sommer og høst.
Rundt 13 barneverns-ungdommer helt nede i 14 års alderen var tilsammen anmeldt for over 600 lovbrudd, blant annet sju bussran.
- LES MER: - Status å havne i fengsel
- LES MER: Barnevernet fortviler
- LES MER: Ruller opp ungt ransmiljø
Politiet har grunn til å tro det er samme gjeng med ungdommer som står bak alle bussranene.
Seks til åtte av ungdommene skal ha vært av de mest aktive.
- LES MER: 15-åring røykte hasj og ranet buss
SE VIDEO FRA ET AV BUSSRANENE I 2010:
- LES HELE SAKEN: Filmet vennens bussran
– De har forstått at dette ikke var veien å gå
Tallaksen forteller at godt samarbeid mellom politi og barnevern i disse sakene har vært forebyggende for flere bussran.
– Vi har splittet dette ungdomsmiljøet og gitt dem nye og gode tilbud. De har forstått at dette ikke var veien for dem å gå. Bussen har også gjort gode tiltak, sier Tallaksen.
Kamera og vakthold
Nettbuss Sør, som tok over bussdriften i Kristiansand i januar i 2011, har hatt vakthold på bussene helt siden nyttår.
NRK.no har tidligere fortalt om bussjåfører som har fryktet livet og ikke ville jobbe kvelds-og nattestid.
- LES MER: Sjåfører frykter for livet
- LES MER: Ranet bussjåfør med kniv
Men tiltakene Nettbuss Sør startet med har sett ut til å fungere. Og organisasjonsdirektør i Nettbuss Sør , Elise Hannestad, sier dette er noe de kommer til å fortsette med.
– Vakthold på bussene er noe både kundene og sjåførerene våre er fornøyde med. De forebygger helt enkelt bussran, sier hun.
SE VIDEO: BUSSJÅFØRER FRYKTER LIVET
0 bussran i 2011
Det kan se ut som sikkerhetstiltakene fungerer. For det har ikke vært noen bussran i 2011. Dag Tallaksen i politiet håper de nå er kvitt problemet.
– Bussranene i fjor var tøft for alle involverte, spesielt bussjåførene. Nå håper jeg vi alle har lært at det er mulig å være førevar, om noe lignende skulle skje igjen, avslutter Tallaksen.