– Hvis det er et politisk mål å få redusert trafikkbelastningen i området med miljømessige positive konsekvenser, så må politikerne vedta en gulrot og ikke en pisk.
Det mener Thor Jåsund, som er leder for politisk komite i NAF Stavanger og omegn.
Les også:
Les også:
NAF er begeistret for forslaget om å legge opp til gratis kollektivtrafikk. Forslaget innebærer at du ikke skal betale for å ta bussen mellom klokken 07.00 og 09.00 om morgenen og klokken 15.00 til 17.00 om ettermiddagen.
– Dyrere buss frister ikke
– Hvis de mener alvor, må de bruke en gulrot som frister folk til å bruke kollektivmulighetene som dukker opp her, sier Jåsund.
NAF-talsmannen tror at folk vil bruke bussen om den blir gratis.
Les også:
Les også:
– Rogaland har en god og stor bussproduksjon. Kolumbus har vært svært flinke, blant annet på problemområdet Forus, men det er klart at når bussprisen blir dyrere for hvert år, så er jo ikke det noe som frister folk, mener Jåsund.
Mener passeringsprisen må ned mot 20 kroner
Han tror ikke at en rushtidsavgift på 43 kroner vil virke etter hensikten.
– Transportøkonomisk institutt har sagt at en rushtidsavgift som skal ha en effekt må være over 60/70 kroner, og jeg vil gjerne se den politikeren som vedtar at vi skal ha en rushtidsavgift på 70 kroner. Da må vi heller bruke en gulrot, som for eksempel gratis kollektivtrafikk, i den perioden, sier Jåsund.
NAF er usikre på om hensikten er å få bort bilene, eller å å ta inn bompenger for å finansiere et bedre veinett som kan ta unna bilene.
Jåsund påpeker at det jobbes en med et prosjekt på rundt 25 milliarder kroner, med en snittpris per passering 30 kroner.
Les også:
Les også:
Da er det ikke tatt med statlige bidrag, som for eksempel femti prosent av bussveiprosjektet. Hvis en gjør det, vil prisen gå ned til 24 kroner.
Dessuten opereres en med en rente i prosjektet på 6,5 prosent. NAF mener renten kunne vært en eller to prosent. I så fall vil snittprisen for å passere bommene kommet ned i 19 eller 20 kroner.
– Hvis politikerne mener alvor med at dette skal være en brukerfinansiering, og ikke en ekstra skatt eller avgift som skal brukes til å finansiere andre gode prosjekter, så må de bruke de konkrete, reelle tallene. De tallene kan gi oss en bompengepris på 20 til 22 kroner, sier Jåsund.