– Det er et voldsomt engasjement rundt dette. Avgjørelsen er viktig for en hel bygd, sier Sven Martin Håland.
På mandag kommer representanter fra tre departementer til Figgjo, for å se på området som splitter fagmiljøet.
Det skal nemlig bygges en ny firefelts vei gjennom bygda, som en del av kyststamveien mellom Kristiansand og Stavanger.
- LES OGSÅ:
Mener lang tunnel ikke kan forsvares
Både Sandnes kommune og Fylkesmannen mener at veien bør legges mest mulig i tunnel, for å sikre jordvernet og bomiljøet. De har også et stort flertall av innbyggerne i ryggen.
– Absolutt alle på Figgjo står samlet, og er enige om at lang tunnel er den eneste akseptable løsningen, sier Håland.
- LES OGSÅ:
Statens vegvesen mener derimot at en kortere tunnel er beste løsning, både prismessig og med hensyn til sikkerheten.
– For oss er trafikksikkerheten viktigst. Med den andre løsningen kan det lett bli kø i tunnelene, og det ønsker vi ikke, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Astrid Eide.
– Men Sandnes kommune og Fylkesmannen mener ikke at dette er et problem?
– Vi vektlegger nok ulike ting. Vi er enige om mye om den nye veien, men nå er det dette som står igjen, sier Eide.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Partene har meklet for å prøve å bli enige, uten hell. Derfor skal departementet avgjøre saken.
Vurderer nedlegging om det blir kort tunnel
Håland er en av tre grunneiere som blir berørt når den nye E39-traseen blir bygget. Han mener avgjørelsen som nå skal tas, kan bety være eller ikke være for den videre gårdsdriften.
– For oss som driver i dette området, kan det bli vanskelig å finne motivasjon til å drive videre. Dersom de mener at jordvern er viktig, er det bare ett alternativ. Alt annet vil være et fraskriv av ansvar, fordi de tar så mye dyrket jord, sier han.
- LES OGSÅ:
På mandag skal han, sammen med andre lokalt engasjerte, prøve å overbevise departementene om å gå for lang tunnel.
– Jeg tror de vil kjenne på trykket fra hele Figgjo. Alle har gått inn for vårt forslag, bortsett fra Statens vegvesen. Jeg tror det vil sitte langt inne å gå imot en så bred enighet, sier Håland.