Hopp til innhold

Halvparten av de ansatte lar bilen stå hjemme

Bedriften Hitec Products på Forus i Stavanger belønner ansatte som ikke kjører bil når de skal på jobb.

Erlend Julien og Eirik Austbø

Erlend Julien og Eirik Austbø sykler eller samkjører nesten hver dag til jobb. På grunn av konkurransen hos bedriften de jobber i, er de mer motiverte til å la bilen stå igjen hjemme.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

– Det blir mer sykling hvis det er vær til det. Samkjøring gjør vi på de dagene det regner, men det blir stort sett flere enn ti dager i løpet av en måned, sier Erlend Julien, ansatt i Hitec Products.

Han sykler oftere til jobb nå enn tidligere.

Grunnen til det er at bedriften han jobber i har en konkurranse, der de som lar bilen stå igjen hjemme minst ti dager i måneden, er med i en trekning av et gavekort.

– Det er veldig enkelt, kom deg på jobb uten bil. Du kan ta buss, samkjøre med andre, sykle eller løpe, nesten alt er lov, sier Henriette Sevland, HMS leder i Hitec Products.

Halvparten kjører ikke til jobb

Konkurransen er et prøveprosjekt som Hitec Products startet i januar.

Ifølge Sevland har bedriften merket at flere deltar i konkurransen. Det er positivt både for miljøet, parkeringsmangelen og rushtrafikken.

– På dette bygget er vi mellom 90 og 100 mennesker, og denne måneden var det 41 som deltok i konkurransen. Det er veldig gode tall, sier hun.

Inneparkering av sykler

Hos bedriften Hitec Products har de tilrettelagt slik at de ansatte får parkere syklene sine innendørs.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

Ifølge henne var det 23 som deltok i konkurransens første måned.

– Det har absolutt tatt seg opp, og nå er det nesten 50 prosent som deltar, sier hun.

Miljø- og helsetiltak

Sevland blir kjørt til jobb i stedet for å kjøre selv, slik at bilen ikke blir stående på parkeringsplassen.

Ifølge henne er det flere grunner til at bedrifter belønner sine ansatte som velger bort bilen.

– Kampanjen hjelper oss på flere måter. Det er bra for miljøet når folk går eller sykler i stedet for å kjøre. I tillegg er den bra for helsen til våre ansatte, sier hun.

Bilfri konkurranse

Bedriften har tilrettelagt for at de ansatte skal kunne sykle til jobben, med sykkelparkering inne og sykkelutstyr til alle ansatte.

Både Julien og kollega Eirik Austbø har begynt å sykle mer enn tidligere, etter at konkurransen ble innført.

Likevel er det ikke bare kampen om gavekortet som gjør at de velger å trille åtte kilometer til jobb, på to hjul i stedet for fire.

– Vi er fire som bor i Saxemarka, så vi har en konkurranse om hvem som klarer å sykle raskest frem og tilbake, sier Julien.

Foreløpig er beste tid på de åtte kilometerne 14,04 minutter.

– Og det er mange som ikke syklet før som sykler nå, legger Austbø til.

Henriette Sevland og Siri Kolstad Lie

HMS leder Henriette Sevland og HMS koordinator Siri Kolstad Lie merker godt at konkurransen gjør at flere parkeringsplasser står ledige.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

– Konkurransen gir deg et ekstra spark

Ifølge Julien gjør konkurransen at man blir mer motivert til å ikke kjøre til jobb hver dag.

– Det gir deg det ekstra sparket for å komme deg på sykkelen, selv om det kanskje regner den siste dagen i måneden, sier han.

Det er ikke bare på grunn av miljø og helse at bedriften ønsker å få flere til å la bilen stå om morgenen.

Ifølge Sevland er parkering også en viktig del av grunnen, noe HMS koordinator Siri Kolstad Lie merker en tydelig forandring på.

– Hvis jeg kom på jobb kvart på åtte før vi startet kampanjen, var det helt fullt på parkeringsplassen. Nå er det mange plasser ledig hver dag, sier hun.

– Jeg slipper å stå i kø

Julien og Austbø er to av dem som er med på å bidra til at flere parkeringsplasser står tomme. Likevel er de usikre på om de to alene utgjør noen forskjell, når det gjelder rushtrafikken.

– Men jeg merker jo at jeg slipper å stå i kø. Hvis jeg drar i rushet så bruker jeg like lang tid på å sykle til sentrum som jeg gjør hvis jeg kjører bil, så man ser jo verdien i det også. I tillegg får jeg meg en liten treningsøkt, sier Julien.