– Det blir mer sykling hvis det er vær til det. Samkjøring gjør vi på de dagene det regner, men det blir stort sett flere enn ti dager i løpet av en måned, sier Erlend Julien, ansatt i Hitec Products.
Han sykler oftere til jobb nå enn tidligere.
Grunnen til det er at bedriften han jobber i har en konkurranse, der de som lar bilen stå igjen hjemme minst ti dager i måneden, er med i en trekning av et gavekort.
– Det er veldig enkelt, kom deg på jobb uten bil. Du kan ta buss, samkjøre med andre, sykle eller løpe, nesten alt er lov, sier Henriette Sevland, HMS leder i Hitec Products.
- LES OGSÅ: El-sykler skal redusere bilkaoset på Forus
- LES OGSÅ:
Halvparten kjører ikke til jobb
Konkurransen er et prøveprosjekt som Hitec Products startet i januar.
Ifølge Sevland har bedriften merket at flere deltar i konkurransen. Det er positivt både for miljøet, parkeringsmangelen og rushtrafikken.
– På dette bygget er vi mellom 90 og 100 mennesker, og denne måneden var det 41 som deltok i konkurransen. Det er veldig gode tall, sier hun.
Ifølge henne var det 23 som deltok i konkurransens første måned.
– Det har absolutt tatt seg opp, og nå er det nesten 50 prosent som deltar, sier hun.
Miljø- og helsetiltak
Sevland blir kjørt til jobb i stedet for å kjøre selv, slik at bilen ikke blir stående på parkeringsplassen.
Ifølge henne er det flere grunner til at bedrifter belønner sine ansatte som velger bort bilen.
– Kampanjen hjelper oss på flere måter. Det er bra for miljøet når folk går eller sykler i stedet for å kjøre. I tillegg er den bra for helsen til våre ansatte, sier hun.
- LES OGSÅ:
Bilfri konkurranse
Bedriften har tilrettelagt for at de ansatte skal kunne sykle til jobben, med sykkelparkering inne og sykkelutstyr til alle ansatte.
Både Julien og kollega Eirik Austbø har begynt å sykle mer enn tidligere, etter at konkurransen ble innført.
Likevel er det ikke bare kampen om gavekortet som gjør at de velger å trille åtte kilometer til jobb, på to hjul i stedet for fire.
– Vi er fire som bor i Saxemarka, så vi har en konkurranse om hvem som klarer å sykle raskest frem og tilbake, sier Julien.
Foreløpig er beste tid på de åtte kilometerne 14,04 minutter.
– Og det er mange som ikke syklet før som sykler nå, legger Austbø til.
– Konkurransen gir deg et ekstra spark
Ifølge Julien gjør konkurransen at man blir mer motivert til å ikke kjøre til jobb hver dag.
– Det gir deg det ekstra sparket for å komme deg på sykkelen, selv om det kanskje regner den siste dagen i måneden, sier han.
Det er ikke bare på grunn av miljø og helse at bedriften ønsker å få flere til å la bilen stå om morgenen.
Ifølge Sevland er parkering også en viktig del av grunnen, noe HMS koordinator Siri Kolstad Lie merker en tydelig forandring på.
– Hvis jeg kom på jobb kvart på åtte før vi startet kampanjen, var det helt fullt på parkeringsplassen. Nå er det mange plasser ledig hver dag, sier hun.
– Jeg slipper å stå i kø
Julien og Austbø er to av dem som er med på å bidra til at flere parkeringsplasser står tomme. Likevel er de usikre på om de to alene utgjør noen forskjell, når det gjelder rushtrafikken.
– Men jeg merker jo at jeg slipper å stå i kø. Hvis jeg drar i rushet så bruker jeg like lang tid på å sykle til sentrum som jeg gjør hvis jeg kjører bil, så man ser jo verdien i det også. I tillegg får jeg meg en liten treningsøkt, sier Julien.