Denne uka tok politiet i Stavanger en mann med omkring 50 kort de tror er stjålet fra postkasser i byen. Politiet bekrefter at denne formen for identitetstyveri er et problem over hele landet.
Victor Reiman ante ingenting, men fikk plutselig telefon fra politiet om at de hadde bankkortet hans.
– Det var uvirkelig å få den telefonen fra politiet, sier Reiman.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– ID-tyveri et økende problem
Men han er langt fra alene. Politiet må stadig oftere ringe opp folk som ikke vet at tyver har stjålet for eksempel det nye bankkortet fra postkassen.
– Den vanligste vinningskriminaliteten, som er innbrudd i boliger, går nedover, men samtidig ser vi en økning av lovbrudd i form av identitetstyveri. Det er en mer lettvint måte for de kriminelle å skaffe seg penger på, sier etterforskningsleder ved Stavanger politistasjon, Kristian Johansen.
Tappet flere tusen kroner
Og når tyven har fått kortet, og kanskje koden, kan han eller hun stjele identiteten din. Eller kjøpe ting i ditt navn. Som de gjorde med Victor Reiman.
– De tok 16.500 kroner, både ved å betale i butikkene og ved å ta ut penger i minibanker.
- LES OGSÅ:
Datatilsynet vet ikke hvor mange nordmenn som rammes av kort- eller identitetstyveri hvert år, men antar at dersom utviklingen fortsetter slik den ser ut i dag, kommer hver eneste nordmann til å bli utsatt for dette en eller annen gang i fremtiden.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Flertallet vet ikke om tyveri
Selv om politiet oftere etterforsker identitetstyveri, er det bare et fåtall som anmelder det selv. Til nå i år har politiet i Stavanger mottatt 14 anmeldelser på slike saker. Det gir politiet en kjempejobb.
– De aller fleste vet ikke engang at de har blitt frastjålet kortene sine fordi de ikke visste at det kom nye kort i posten, sier Johansen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Han mener årsaken til dette er at banker sender ut nye kort automatisk når utløpsdatoen nærmer seg.
– Tyvene vet at når det kommer et bankkort er det stor sannsynlighet for at koden kommer i eget brev få dager etterpå, og da følger de med, sier han.
– Også kundene har ansvar
Ikke alle banker gjør det samme, men Sparebank1 SR-Bank sluttet å sende koden i posten etter bankkortet i 2009. Informasjonssjef Frode Sandal mener flere har et ansvar for å hindre identitetstyveri.
– Bankene har et ansvar ved å ikke legge opp til at det skal være enkelt å stjele. Men også kundene et ansvar i form av å holde kodene sine personlige. Vi oppfordrer også til å ha lås på postkassen siden det er mulig for tyver å stjele opplysninger.
- LES OGSÅ:
Han innrømmer likevel at dette er et råd han ikke selv følger.
– Men når dette temaet kommer opp tenker jeg at jeg helt klart bør låse postkassen.
- LES OGSÅ:
– Noen må gjøre jobben sin
Victor Reiman kommer nå til låse postkassa, og varsle naboene om det som har skjedd. Likevel mener han det er galt at det er mannen i gata som får ansvaret.
– I så fall gjør man gjør tyvene en tjeneste. I tilfeller som dette må det være noen som gjør jobben sin, sier han.