– Lag i stedet et fornuftig infrastrukturprogram. Så vil dere se at byen de neste femti årene kommer til å vokse på det skjelettet.
Applausen var spontan og langvarig på Forus-møtet i formiddag. Bergenseren, statsviteren og prosessoren Frank Aarebrot bor og arbeider i en by bybanepolitikere på Nord-Jæren har trukket frem gang etter gang i bybanedebatten de siste årene.
- Les også:
- Les også:
Aarebrot selv mener at det er det liten grunn til. Han mener en bybane på Nord-Jæren vil være en katastrofe.
– Det er ikke en bybane. Det er en trikk. De har laget så kort avstand mellom stoppestedene for å få flest mulig knutepunkter, at bybanen aldri kommer opp i hastighet. Det gjør at den egentlig bare får gårsdagens busspassasjerer til å ta bybanen, mens bilistene fremdeles bruker bilen. Hensikten var jo å få bilistene over på bybanen, sier Aarebrot.
– Et hurtig transportsystem
– Det man bør gjøre er å lage separate traseer, slik bybanen har. Man kan gjerne ha ting som kan gå fort på de traseene, slik at man får et hurtig transportsystem. Det betyr lang avstand mellom stoppestedene. Da må man ha muligheten til å bringe busser, eller parkeringsanlegg, nær disse fjerne stoppestedene.
Les også:
Les også:
Professoren mener man lære av Australia.
– Man har elektriske busser som kobles sammen som togsett. De går lynraskt på traseen, men som altså blir vanlige elektriske busser som samler opp folk i områdene, sier han.
Politikere i Stavanger-regionen har de siste årene vært på studieturer til flere europeiske byer med bybane og kommet begeistret tilbake. Den samme feilen gjorde politikerne i Bergen, mener Aarebrot.
– De besøkte ikke de byene i Australia som har valgt de moderne systemene. Stavanger har jo nå muligheten til å få Norges mest moderne transportløsning. Det er klart at du må ha noe som går raskt mellom Stavanger, Sandnes, Sola og Madla. Du kan tenke deg et system som bare hadde stoppested i sentrene på hvert sted, med oppsamlingsruter som går ut fra de stoppestedene.
- Les også:
– Stavanger må nok først bygge de skikkelige kollektivløsningene
Aarebrot har heller ingen tro på å innføre tiltak i regionen som mer eller mindre straffer dem som bruker bilen til og fra jobb.
Les også:
Les også:
– Du får ikke belønningsmidler for å plage bilister. Du får belønningsmidler for å bygge tjenlige kollektivsystemer. Det er jo derfor Bergen har fått belønningsmidler fordi de har bygget denne bybanen. Stavanger må nok først bygge de skikkelige kollektivløsningene, så få belønningsmidler, mener Aarebrot.