Hopp til innhold

- Det er ikke en bybane, det er en trikk!

Professor Frank Aarebrot mener bybanen ville være en katastrofte for Stavanger-distriktet.

Frank Aarebrot

Professor Frank Aarebrot mener bybanen ville være en katastrofte for Stavanger-distriktet.

Foto: Ståle Frafjord / NRK

– Lag i stedet et fornuftig infrastrukturprogram. Så vil dere se at byen de neste femti årene kommer til å vokse på det skjelettet.

Applausen var spontan og langvarig på Forus-møtet i formiddag. Bergenseren, statsviteren og prosessoren Frank Aarebrot bor og arbeider i en by bybanepolitikere på Nord-Jæren har trukket frem gang etter gang i bybanedebatten de siste årene.

Aarebrot selv mener at det er det liten grunn til. Han mener en bybane på Nord-Jæren vil være en katastrofe.

Du får ikke belønningsmidler for å plage bilister. Du får belønningsmidler for å bygge tjenlige kollektivsystemer.

Professor Frank Aarebrot

– Det er ikke en bybane. Det er en trikk. De har laget så kort avstand mellom stoppestedene for å få flest mulig knutepunkter, at bybanen aldri kommer opp i hastighet. Det gjør at den egentlig bare får gårsdagens busspassasjerer til å ta bybanen, mens bilistene fremdeles bruker bilen. Hensikten var jo å få bilistene over på bybanen, sier Aarebrot.

Bybanen i Sola sentrum

Frank Aarebrot mener den planlagte bybanen ville være en katastrofe for Nord Jæren.

Foto: Bybanekontoret

– Et hurtig transportsystem

– Det man bør gjøre er å lage separate traseer, slik bybanen har. Man kan gjerne ha ting som kan gå fort på de traseene, slik at man får et hurtig transportsystem. Det betyr lang avstand mellom stoppestedene. Da må man ha muligheten til å bringe busser, eller parkeringsanlegg, nær disse fjerne stoppestedene.

Les også: - Folk vil le av oss om vi ikke finner løsninger

Les også: I dag avgjør de om det blir Bybane eller bussvei på Nord-Jæren

Professoren mener man lære av Australia.

– Man har elektriske busser som kobles sammen som togsett. De går lynraskt på traseen, men som altså blir vanlige elektriske busser som samler opp folk i områdene, sier han.

Det er klart at du må ha noe som går raskt mellom Stavanger, Sandnes, Sola og Madla.

Politikere i Stavanger-regionen har de siste årene vært på studieturer til flere europeiske byer med bybane og kommet begeistret tilbake. Den samme feilen gjorde politikerne i Bergen, mener Aarebrot.

Kø på motorveien

Frank Aarebrot har ingen tro på å innføre tiltak i regionen som mer eller mindre straffer dem som bruker bilen til og fra jobb.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– De besøkte ikke de byene i Australia som har valgt de moderne systemene. Stavanger har jo nå muligheten til å få Norges mest moderne transportløsning. Det er klart at du må ha noe som går raskt mellom Stavanger, Sandnes, Sola og Madla. Du kan tenke deg et system som bare hadde stoppested i sentrene på hvert sted, med oppsamlingsruter som går ut fra de stoppestedene.

– Stavanger må nok først bygge de skikkelige kollektivløsningene

Aarebrot har heller ingen tro på å innføre tiltak i regionen som mer eller mindre straffer dem som bruker bilen til og fra jobb.

Det er ikke en bybane. Det er en trikk.

Professor Frank Aarebrot

Les også: – Må innføre tøffe trafikktiltak

Les også: Ordførerne vil utrede rushtidsavgift, men ikke innføre avgiften

– Du får ikke belønningsmidler for å plage bilister. Du får belønningsmidler for å bygge tjenlige kollektivsystemer. Det er jo derfor Bergen har fått belønningsmidler fordi de har bygget denne bybanen. Stavanger må nok først bygge de skikkelige kollektivløsningene, så få belønningsmidler, mener Aarebrot.